Brev:
Tissemand, sove hos mor og far, snorken og 3. barn
23. marts 2011
Alder:
4 år, 1 mdr.
Tissemand, sove hos mor og far, snorken og 3. barn
Hej Helen,
Det er laenge siden sidst, og en del spoergsmaal har nu hobet sig op...
Vores store dreng, Leonard, som lige er fyldt 4 aar, har de sidste 2 maaneder vaeret "meget fixeret" paa sin tissemand. Han stikker haanden ned, masserer, undersoeger, lugter til haanden osv. Det er selvfoelgelig ok og vi plejer at tillade det. Vi forsoeger ikke at give det for megen opmaerksomhed, men vi undertrykker eller modarbejder det heller ikke. Dog sige at han ikke skal goere det, naar vi spiser, eller der er andre (fremmede) mennesker til stede.
Jeg synes dog det er ret ofte (20-30% af hans vaagne tid?), og undrer mig om det er "normalt"? Hvordan skal vi tackle det? Hvis han begynder at snakke om det, saa plejer jeg bare at sige at det er OK, og jeg godt kan forstaa at han gerne vil roere ved og undersoege sin tissemand - som sagt fortaeller jeg ham bare at "det goer man ikke" naar vi spiser eller er sammen med mange andre mennesker. Hvordan skal jeg ellers tackle det?
Det naeste tema er soevn. Leonard droemmer meget for tiden og har ofte mareridt og vaagner graedende eller skrigende. Han kommer over til os naesten hver nat, falder dog i soevn i egen seng om aftenen, og sover ellers godt. Nogle gange siger han om aftenen, lige inden han falder i soevn, at han "har daarlige droemme", som om han enten er bange for at faa det, eller allerede er begyndt at fantasere om "farlige" ting. Jeg troester og siger at det er helt normalt at have mareridt, men at de ikke er farlige, bare ubehagelige, og at han skal proeve at taenke paa noget, han godt kan lide, lige inden han falder i soevn. Saa langt, saa godt.
Jeg er nogle gange i tvivl om hvorvidt det er "sundt" for ham at blive ved med at sove i vores seng, altsaa fra cirka kl. 3 eller 4 til vi staar op. Er det OK, giver det ham tryghed, eller goer det ham snarere "for" afhaengig af os. Vi voksne har det OK med det, proever dog at faa ham til at sove paa en madras ved siden af os, hvilket kun til dels lykkes, men vi er paa rette vej. Lillebror (21 maaneder) sover i sin egen seng natten igennem, de har faelles vaerelse.
Derudover snorker Leonard en hel del og aander oftest gennem munden mens han sover, ogsaa naar han IKKE er forkoelet. Vi har overvejet om det ogsaa kan bidrage til hans tiltider meget urolige soevn og soevnmoenster? Er det noget som belaster ham? Min mand sagde at han selv fik fjernet polypperne da han var lille dreng, pga. problemer med naeste og for snaevre naesegange el. noget lign. Har du nogen erfaringer med snorken hos smaa boern?
Til syvende og sidst handler det om hans temperament. Siden vi kom hjem fra en ellers super dejlig ferie for lidt over en uge siden, har Leonard haft nogle heftige hidsighedsanfald, som vi foeler bare kommer ud af det blaa. Det kan handle om at han gerne vil have den blaa t-shirt paa om morgenen, men naar jeg saa giver ham den, saa skriger han op og siger at han hellere vil have den groenne, bliver meget sur paa mig, har glemt at han lige har bedt om den blaa osv. Eller om at vi "haeldte al for megen maelk paa hans müsli".
Vi proever at lytte, spoerge ind til hvad han vil (dog begrense mulighederne til kun 2), men nogle gange hjaelper det ikke, og han hidser sig blot mere og mere op, ligegyldigt hvad vi goer. Jeg foeler at jeg har proevet alle strategier af, inklusiv at lytte, spoerge, vaere anerkendende og forstaaende, hvis ikke det virker, saa forblive rolig, holde op med at snakke (fordi det bare forvirrer ham mere eller ikke hjaelper) og holde om ham for at berolige ham, tillade ham at vaere totalt hidsig og hysterisk, til at saette en klar graense og "tvinge" igennem at nu skal vi altsaa have toej paa og afsted, til at lade ham rase ud mens jeg er tavs og ignorere det, gaa vaek, komme tilbage... you name it, jeg synes jeg har afproevet alle de "kloge" teorier.
Det virker som om "fanden tager i ham", der slaar et lyn ned, og det er ligegyldigt hvad jeg goer, saa tager det altsaa op til en times tid (naar det er rigtigt slemt) foer han kommer ud af sin onde cirkel. Og jeg har saa ondt af ham og graeder indvendigt, for jeg kan se at han ikke har det godt. Samtidigt ved jeg godt at jeg skal "tillade" det og anerkende det... Vi fik selv aldrig "lov" til at vise vrede og blive sure paa vores foraeldre derhjemme, saa jeg ved af egen erfaring, at det selvfoelgelig heller ikke er sundt at undertrykke de vrede foelelser.
Som sagt, hvordan i al verden tackler man det? Det opstaar som regel naar vi skal have toej paa eller af, eller under maaltiderne, eller naar vi skal afsted om morgenen og IKKE har tid til 1 times "konfliktloesning".
Til syvende og sidst har jeg et spoergsmaal omkring 3. barn... Baade min mand og jeg har lyst til et 3. barn, men min mand er mere "overbevist" end jeg. Baade mine foeleleser og min fornuft er splittede og giver mig forvirrende signaler. Jeg ved at kun JEG kan finde svaret, men vil alligevel bede dig om et godt raad til hvordan man evt. selv finder det "rette svar"... Mine foelelser siger mig, at jeg har super meget lyst til endnu en dejlig lille baby, til at vaere gravid, til at gaar paa barsel, til at have en "hel flok unger" derhjemme.
Samtidigt har vi haft saa meget arbejde, stress paa, samt jeg har studeret de sidste 1,5 aar (mens vores yngste dreng endnu var helt lille) og synes at jeg selv og vores familie har brug for en "stabil og rolig periode", uden stress, med overskud osv. Samtidigt er jeg - fornuftsmaessig - bange for at vente for laenge, da baade min mand og jeg bliver aeldre (jeg er 35, han er 47), og er bange for at hvis afstande mellem nr. 2 og nr. 3 bliver 4 aar eller mere, saa vil den mindste "foele sig udenfor", ikke vaere saa meget med i legen med de to store osv. Paa den anden side er jeg bange for at nr. 2 bliver sandwich-barn, hvis der er mindre end 3-4 aar imellem... og at vi bare stresser vores lille familie endnu mere, hvis vi faar et 3. barn snart.
Jeg har selv haft et meget dejligt og taet forhold til mine foraeldre, og vil saa gerne videregive det til mine boern, vaere naervaerende, til stede og ogsaa bruge megen TID med mine boern. Jeg er saa nervoes for at det bliver svaerere, hvis man skal fordele sin opmaerksomhed paa 3 boern, at jeg saa IKKE kan faa det taette forhold, som jeg gerne vil have, da jeg jo ogsaa arbejder (dog ikke fuldtid mere, men deltid). Samtidigt kan jeg ikke forestille mig, IKKE at skulle vaere gravid igen, at that was it, at det er slut... jeg vil saa inderligt gerne holde endnu et lille nyfoedt barn i mine arme, nyde det foerste aar, og se det lille menneske vokse op og blive en del af familien og soeskendeflokken.
Men er det muligt at faa et dejligt taet forhold med 3 boern, hvis man samtidigt er "karrierekvinde paa deltid"? Mange spoergsmaal, som jeg ved kun jeg selv boer og kan svare paa... Men maaske kan du dele ud af din erfaring???
Mange knus fra
Camilla