Brev:
3 år og temperement
23. januar 2011
Alder:
3 år, 2 mdr.
3 år og temperement
Hej Helen,
ENDNU engang dejligt, at man kan søge råd... For frustrationerne blander sig med bekymringerne.
Kort fortalt; Jeg går meget op i, at jeg skal være en GOD mor. har selv haft en meget blandet (læs: negativ pga vold, druk, incest i "mild" grad) barndom - JEG er mønsterbryder, har gået 10 år i terapi, for at ville bryde evt. genetiske og miljøbelastede vaner. Jeg er selv blevet slået som barn og - ja helt op til 16 års alderen. Jeg kan ikke KLARE tanken, hader det - og ved samtidigt at det har været et våben mod for få ord. Derfor er jeg efterhånden ret dyugtig til at FORTÆLLE FORTÆLLE FORTÆLLE HVORFOR jeg ikke vil have dit og dat, så det bliver helt karikatur-agtigt.
Jeg vil aldrig selv byde mine børn bare en 10. del af, hvad jeg har været ude for - MEN - jeg byder dem måske "for lidt" - ikke af de sager - men i det hele taget er jeg MEEEGET påpasselig og unaturligt opmærksom nogle gange - af frygt for at gøre noget, jeg har hadet selv. Det er en del af det.
Så når min søn fx gør noget, jeg ikke vil have, siger jeg fra enormt mange gange og SÅ bliver jeg vred, hvis han ikke hører efter. Hvis jeg bliver HELT vildt gal, så kan jeg råbe højt.
Jeg har aldrig rørt ham eller slået ham. og jeg har det RIGELIGT dårligt med at råbe. Det i sig selv er nok pinsel for mig. Bagefter søger jeg nærmest psykolog og mener, jeg skal have bearbejdet noget mere.
MEN - nu er dråben ligesom havnet et MEGET synligt sted, hvis man kan sige det på den måde.
I denne week-end har jeg fået intet mindre end 4 lussinger af min søn. Ikke bare et lille klap, men fik en med en våd hånd, så det SANG. Den sad. Og jeg vil ikke acceptere det under nogen omstændigheder. Min mand fik også en på siden af hovedet.
Han gjorde det, fordi han bliver stoppet i noget/irettesat/ forklaret at nu stopper videoen efter denne film og så skal vi have børstet tænder og have nattøj på.
Efterhånden, kan jeg få myrekryb af tanken om, at nu flegner barnet, når jeg kommer og siger han skal dit og dat. For jeg ved, at han elsker hvad han har gang i - og hader at bryde op.
Jeg starter altid med at forberede ham på næste skridt. siger først hvad vi skal om lidt. Derefter siger jeg det samme i nutid - nu gør vi det og det - og bagefter fortæller jeg at nu HAR vi gjort det - og det var flot og fint og så skal vi i seng osv osv...
Men han kan blive så gal og i denne weekend er jeg simpelthen rendt hovedet imod muren så mange gange.
Jeg har reageret blidt - men konsekvent 1. gang jeg blev slået. 2. gang blev jeg så frustreret at jeg gik ud i garagen og råbte - og sagde at ja, det var mig han kunne høre - jeg var gal og ked af det. At han kunne finde på at slå mig og at jeg ikke kunne lide, at han ikke ville høre efter osv.
3. gang blev jeg GAL og følte mig forkert - bekymret over at jeg ikke trænger igennem.
4. gang sendte jeg ham på værelset og sagde han selv kunne komme ud, når han blev god.
Men midt i alt dette sidder min mand og jeg og spørger os, hvad vi har gjort galt? Han har lige smidt sutten for 3 uger siden og startet i børnehave for 2 mdr siden - men... han har et flot sprog og han kan godt sige, hvis han kan mærke, han bliver sur eller ked af det osv.
Jeg føler bare ganske enkelt ikke, at han respekterer mig. Jeg sætter konsekvens på handlingen, så han får også lov at mærke, at det ikke går. At man ikke kan lege med xxx, hvis man opfører sig sådan osv...
Omvendt er jeg god igen, når han er tilbage i gammel stil, som den glade lyttende, sjove, drilske dreng. - bare jeg ved, han lytter - så er alt ok.
Jeg ved godt, han er 3 år og sikkert meget normal - MEN - hvad er effektivt at gøre i denne situation?
Min mand bakker mig op - og omvendt - men... vi er ved at rive HÅRET af os selv. han kan fuldstændigt styre det hele. Fx havde vi i sommers en situation, hvor vi skulle køre 2 timer i bil. Han har en søster på 1 år og hun sad sødt og sov. Han ville ikke lige køre, så han sad og skreg. kort og meget højt med ca 15 sek. mellemrum. Så lillesøster vågnede jo og græd også.
Vi sagde naturligvis at det måtte han ikke og prøvede også at ignorere og aktivere ham med legetøj/synge osv. Men han gjorde det igen og igen. Det blev den værste tur ever. Vi stoppede 5 gange, tror jeg. Min mand var ved at blive sindssyg - for uanset HVAD vi gjorde, stoppede, gik ud, snakkede pænt/roligt eller var rasende over hans opførsel, så gik han ind og fortsatte.
og sagen var den, at vi ikke ku ændre vores tur i bilen. hvis vi kørte hjem, havde vi endnu længere i bilen...
HVAD vil du råde os til? Og hvorfor gør han det?
har næsten ikke sovet over dette her. Han trænger i mine øjne til at der bliver sat grænser - men han sidder bare og griner af mig, når de bliver sat - og så fortsætter han, som han gerne vil...
Pyha, glæder mig til at høre dit svar...
PS, har fornemmet lidt søskendejalousi, men ikke nævneværdigt.
har dog et par gange her på det sidste sagt "Kan ikke lide lillesøster" - ved navn....
Sårende, men sikkert normalt.
Venlig hilsen
Trolde