Brev:
Sproglige udfordringer
15. november 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Sproglige udfordringer
Hej Helen
Her går godt. Den sproglige udvikling går forrygende, men det giver jo også udfordringer. På et par måneder er sproget bare eksploderet. Der er ikke noget ord hun ikke kan sige og lærer mange vendinger. Taler meget om ALT - sætninger på 7-8 ord, synger mange forskellige sange og digter nye tekster til. Kan føre en samtale om f.eks. som optager hende meget. Men er også en meget bestemt dame - sagde forleden da jeg havde sagt godnat: Kom så mor - jeg skal op og det skal være lige med det samme - med pegefinger i luften og det hele :-)
Hun begynder jo i den forbindelse også at lære nogle unoder. En dag sagde hun dumme mor. Jeg blev helt forskrækket, og derfor sagde jeg per automatik at det skal man ikke sige. Resutat: dumme mor, dumme far konstant i 10 min indtil jeg fik snakket om noget andet. Hun var slet ikke sur, men opdagede bare at det var da noget som fik opmærksomheden :-) Så hvad er dit bedste råd men disse fy ord eller uheldige vendinger? Skal det bare ignoreres? Hvis vi ignorerer det føles det jo lidt som om vi accepterer det.
Der er nogle større børn til gymnastik som har sagt vi vil ikke lege med dig. Så hjemme sagde hun til mig: jeg vil ikke lege med mor! Da vi allerede sad og legede. Kort efter siger hun: nu vil jeg gerne lege med mor. Synes jo ikke det er noget hun skal sige til andre børn.
For at få sutten er hun også begyndt at komme hen og sige jeg er ked af det(snøfter lidt) eller jeg er MEGET træt. Hun kan selvfølgelig godt være træt, men det er fordi vi har snakket om, at hun kun får sutten, når hun sover eller slår sig og ked af det. Ja hun er snedig :-) Har børn i den alder stadig et fysisk behov for sutten?
Ser frem til dit svar.
Kærlig hilsen
moren