Brev:
Mor-terror
2. november 2010
Alder:
15 mdr.
Mor-terror
Kære Helen
Jeg har en skøn og dejlig søn på knap 16 måneder, som er igang med en rivende udvikling. Han går (og løber) omkring, klatrer, pludrer, snakker og kan sige omkring 10 ord.
Alderen medfører ændringer i adfærden, kan jeg forstå, men de adfærdsændringer, som jeg oplever hos min søn for tiden, er efterhånden blevet vanskelige at tackle for os som forældre - særligt for mig som mor, for det er mig, der udsættes for denne "terror": han opfører sig klyngende, morsygt, hysterisk og voldsomt.
Et par eksempler:
Når jeg henter vores søn i dagpleje, er det ofte som om "luften går ud af ballon'en" idet han ser mig; han falder helt sammen, begynder at pyldre, græde, klynger sig til mig og rækker sine arme først mod det ene, så det andet. Han vil løftes og være i min favn, men vil så alligevel ikke. Sætter jeg ham ned, bliver han hysterisk!
Jeg bærer ham ud i bilen, hvor han falder til ro. Når vi kommer hjem og skal have overtøjet af, gentager sceneriet sig, ofte med gråd og hysteri. Jeg føler mig efterhånden magtesløs og afmægtig - tager jeg ham op for at trøste, stritter han imod, men lader jeg ham græde, stritter mine følelser imod og han falder heller ikke til ro alene. (Far kan desværre slet ikke hjælpe i disse situationer).
Samme hysteri kan opstå ved små situationer, fx hvor låget på en dåse kan være for svært at sætte på, bamsen svær at nå oppe på bordet, maden organiseret "forkert" på tallerkenen - tilsyneladende til stor frustration og med megen gråd. Han vil heller ikke skiftes for tiden, ej heller have børstet tænder, men er HELDIGVIS let at putte om aftenen.
Om natten kan han vågne talrige gange, og også her er det vanskeligt at vurdere, hvad de mange opvågninger og gråden skyldes. Nogle gange er det blot et par klynk, hvorefter han selv falder til ro igen, andre gange ender vi i samme hysteri, som kan vare i op til en halv time, hvor han er umulig at trøste. Igen kan faren desværre slet ikke hjælpe, da det hele bliver 10 gange værre, hvis han forsøger at tage over.
Min søn sover stadig 2 gange om dagen (ca. 1/2-1 time formiddag + 2 1/2 time over middag), og så længe han sover så dårligt om natten har han brug for formiddagsluren.
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal reagere under disse grådanfald. Skal jeg "tvinge" min trøst igennem, nu hvor han reagerer meget afvisende på det, eller skal jeg give ham mulighed for at reagere sin frustration ud selv? Naturligvis blive ved ham, men ikke forsøge at tage kontrollen.
Fysisk er der de sædvanlige ting på spil (tænder, en mave der kan drille lidt af og til, forkølelser), men ikke feber eller store infektioner.
Disse voldsomme reaktioner er udmattende for både min søn, faren og jeg. Det er skrækkeligt at indrømme, men ofte er det slet ikke hyggeligt at hente ham hjem fra dagpleje længere, og weekenderne kan af og til blive lange, selvom jeg forsøge at finde på nye, spændende aktiviteter og ofte er ude af huset.
Jeg savner mit glade barn og min egen tiltro til at gøre det rette som mor. Håber du har et par gode råd.
Kærlig hilsen
Malene