Brev:
Hidsig lille dreng, selvskadende adfærd
24. juni 2010
Alder:
15 mdr.
Hidsig lille dreng, selvskadende adfærd
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål ang. vores yngste dreng, Hannibal, som nu er blevet 15 mdr. Han har modsat sin storebror et MEGET voldsomt temperament.
Det svinger lidt fra uge til uge hvor grelt det er - når bølgerne rigtig går højt kan han komme op på skrigeanfald af 1-2 timers varighed flere gange dagligt. Det værste er imidlertid ikke at han skriger, men at han er komplet utrøstelig og flår, kradser, slår og bider os og dunker sit hoved ned i jorden og kradser sig i ansigtet. Medens han gør det vender han det hvide ud af øjnene og kaster kroppen frem og tilbage.
Igår tog han den helt store tur medens jeg var alene på legeplads med ham og hans storebror. Han kradsede mig og sig selv i hele hovedet - jeg prøvede at holde hans hænder fast, men han rev sig løs hele tiden. Han flåede mine øreringe ud og gav mig blodnæse. Det varede 2 timer før han faldt til ro.
At tale beroligende til ham, ae på ham, synge for ham osv. gør det kun værre. Det der hurtigst for vreden væk er at gå fra ham, men det er jeg alligevel også bange for pga. hans selvbeskadigende adfærd.
Der skal bittesmå ting til at udløse det - at jeg klapper storebror på hovedet, prøver at give ham sko på etc. Nogle gange kan jeg ikke engang få øje på hvad der skulle have udløst det.
Det har stået på siden han var 6-7 måneder. Da han var 11 måneder gik jeg til læge med ham fordi jeg var bekymret for om det kunne være en eller anden form for epilepsi. Lægen kunne ikke komme på nogen forklaring andet end et voldsomt temperament. Der er ingen tegn på fysisk sygdom.
Jeg ved godt at børn i den alder han har nu kan udtrykke sig meget voldsomt. Storebror har da bestemt også taget sine ture, men det minder bare slet ikke om det her. Er det her virkelig normalt? Og hvad stiller jeg op med ham? Storebror siger indimellem at han er bange for Hannibal, og det forstår jeg godt - sådan har jeg det også :-(
Med Venlig Hilsen
Hannibals mor