Hidsig lille dreng, selvskadende adfærd

24. juni 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hidsig lille dreng, selvskadende adfærd

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål ang. vores yngste dreng, Hannibal, som nu er blevet 15 mdr. Han har modsat sin storebror et MEGET voldsomt temperament.

Det svinger lidt fra uge til uge hvor grelt det er - når bølgerne rigtig går højt kan han komme op på skrigeanfald af 1-2 timers varighed flere gange dagligt. Det værste er imidlertid ikke at han skriger, men at han er komplet utrøstelig og flår, kradser, slår og bider os og dunker sit hoved ned i jorden og kradser sig i ansigtet. Medens han gør det vender han det hvide ud af øjnene og kaster kroppen frem og tilbage.

Igår tog han den helt store tur medens jeg var alene på legeplads med ham og hans storebror. Han kradsede mig og sig selv i hele hovedet - jeg prøvede at holde hans hænder fast, men han rev sig løs hele tiden. Han flåede mine øreringe ud og gav mig blodnæse. Det varede 2 timer før han faldt til ro.
At tale beroligende til ham, ae på ham, synge for ham osv. gør det kun værre. Det der ...

Annonce

... hurtigst for vreden væk er at gå fra ham, men det er jeg alligevel også bange for pga. hans selvbeskadigende adfærd.

Der skal bittesmå ting til at udløse det - at jeg klapper storebror på hovedet, prøver at give ham sko på etc. Nogle gange kan jeg ikke engang få øje på hvad der skulle have udløst det.

Det har stået på siden han var 6-7 måneder. Da han var 11 måneder gik jeg til læge med ham fordi jeg var bekymret for om det kunne være en eller anden form for epilepsi. Lægen kunne ikke komme på nogen forklaring andet end et voldsomt temperament. Der er ingen tegn på fysisk sygdom.

Jeg ved godt at børn i den alder han har nu kan udtrykke sig meget voldsomt. Storebror har da bestemt også taget sine ture, men det minder bare slet ikke om det her. Er det her virkelig normalt? Og hvad stiller jeg op med ham? Storebror siger indimellem at han er bange for Hannibal, og det forstår jeg godt - sådan har jeg det også :-(

Med Venlig Hilsen
Hannibals mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet