Brev:
Usikker 3-årig pige
26. maj 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Usikker 3-årig pige
Hej Helen
Vi har en pige på 3 1/2 år, en dreng på på 20 mdr og en dreng på 5 mdr. Det er vores pige, som bekymrer os og vi ønsker at vide, hvordan vi støtter hende bedst.
Hun kan tegne mennesker med både arme, ben og øjne og blomster og skattekort. Hun kan tælle og dække bord til mindst 4 personer, samt trække fra og lægge sammen så længe det ikke overstiger tallet 5. Hun får lov at bage boller og lave salat mv. Men hun er samtidig utrolig usikker.
Når hun bliver afvist af andre børn, græder hun højt og længe. Den og den vil ikke lege med mig vrææl! Vi prøver at give hende en krammer og fortælle hende, at den anden pige jo lige er ved at lege med en anden og det er ok.
Hun ændrer også mening og går fra gerne at ville have banan til ikke at kunne lide det, hvis en veninde siger, at hun ikke vil have banan. Og så skal alting være det samme.... hvis vi begge har lyserød, så skal vi lege sammen.
Jeg bliver så ked af det og tænker på, hvad vi gør forkert. For mange grænser, for lidt grænser, for store krav?
Hun kan også være temmelig sur herhjemme, hvor hun bare surmuler og græder en falsk gråd, så man bare har lyst til at kyle hende langt væk. De dage hvor jeg bevare roen kan jeg dog godt få vendt stemningen ved at ignorere hende. Er det ok at sende hende væk ind på værelset engang imellem, når hun er meget tvær. (det skal siges, at jeg tit er alene med alle børnene). Det kan virkelig gå mig på nerverne. Jeg prøver at få hende med til f.eks at skifte den mindste eller finde sit tøj, men bliver bare mødt af surhed og brok.
Med venlig hilsen
Efterkatten