Opdragelse - sætte grænser og sikre opbakning

4. marts 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Opdragelse - sætte grænser og sikre opbakning

Hej

Vi er en lille familie på tre snart fire. Vores datter er 3 1/2 år.

Jeg kæmper med hvornår det er ok at sætte grænser og hvordan skal gøres. Grundlæggende vil jeg gerne at min datter er sikker på min kærlighed og opbakning til hende, og at jeg støtter hende på den bedst mulige måde.

I nogle af de konfliktsituationer vi ryger ud i - der ender jeg med at afvise hende meget kort for hovedet. Jeg går fra at være meget rummelig med alt muligt til at afvise hende meget firkantet. Vi trænger til at jeg finder en middelvej.

Eks på konflikter og forhandlinger: hvornår det er sengetid, om hun selv kan trække bukserne op når hun har været på toilettet, vaske hænder (hvornår), hvordan maden skal ligge på tallerkenen for at hun vil spise den, hvem der må børste hendes tænder etc

Jeg prøver at være tålmodig med hendes krav - slå det lidt hen, fjolle med hende om at armene er holdt op med at virker siden hun ikke selv kan tage trøjen på osv, men det er hamrende udmattende, når det ofte foregår sådan. Nogle gange ender det med "jeg er simpelthen så træt af ...

Annonce

... dig" og så får hun flyverdragten på temmelig hårdhændet. Og så bliver hun ked af det og siger at "mor hiver i min arm lige der" og at jeg er ked af det. Det er ikke nødvendigvis at jeg siger noget eller råber - men mit kropssprog viser bare, at nu er det simpelthen nok.

Efter jeg er gået på barsel er fx vores morgener blevet mere rolige - og jeg har også fornemmelsen af (og snakker nu med hende om) at hun synes det er hyggeligt at mor hjælper og er der for hende (det har jeg også fået bekræftet ved at læse dine svar til andre herinde).

Jeg ved bare at om en måned kommer der en lillesøster - og så er mor ikke så tilgængelig og jeg får brug for at sætte grænser og samtidig være der for min store datter.

Jeg synes simpelthen at jeg mangler nogle værktøjer, så jeg sætte grænser inden følelsestormen sætter ind, hvor jeg tror hun bliver usikker på mig.

Hilsener fra hende hvor følelserne sidder lidt uden på

PS. Hendes far er der jo også og tager del i det sure og i det søde og for det meste går det egentlig meget godt, men det her påvirker mig meget.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"