Brev:
Opdragelse - sætte grænser og sikre opbakning
4. marts 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Opdragelse - sætte grænser og sikre opbakning
Hej
Vi er en lille familie på tre snart fire. Vores datter er 3 1/2 år.
Jeg kæmper med hvornår det er ok at sætte grænser og hvordan skal gøres. Grundlæggende vil jeg gerne at min datter er sikker på min kærlighed og opbakning til hende, og at jeg støtter hende på den bedst mulige måde.
I nogle af de konfliktsituationer vi ryger ud i - der ender jeg med at afvise hende meget kort for hovedet. Jeg går fra at være meget rummelig med alt muligt til at afvise hende meget firkantet. Vi trænger til at jeg finder en middelvej.
Eks på konflikter og forhandlinger: hvornår det er sengetid, om hun selv kan trække bukserne op når hun har været på toilettet, vaske hænder (hvornår), hvordan maden skal ligge på tallerkenen for at hun vil spise den, hvem der må børste hendes tænder etc
Jeg prøver at være tålmodig med hendes krav - slå det lidt hen, fjolle med hende om at armene er holdt op med at virker siden hun ikke selv kan tage trøjen på osv, men det er hamrende udmattende, når det ofte foregår sådan. Nogle gange ender det med "jeg er simpelthen så træt af dig" og så får hun flyverdragten på temmelig hårdhændet. Og så bliver hun ked af det og siger at "mor hiver i min arm lige der" og at jeg er ked af det. Det er ikke nødvendigvis at jeg siger noget eller råber - men mit kropssprog viser bare, at nu er det simpelthen nok.
Efter jeg er gået på barsel er fx vores morgener blevet mere rolige - og jeg har også fornemmelsen af (og snakker nu med hende om) at hun synes det er hyggeligt at mor hjælper og er der for hende (det har jeg også fået bekræftet ved at læse dine svar til andre herinde).
Jeg ved bare at om en måned kommer der en lillesøster - og så er mor ikke så tilgængelig og jeg får brug for at sætte grænser og samtidig være der for min store datter.
Jeg synes simpelthen at jeg mangler nogle værktøjer, så jeg sætte grænser inden følelsestormen sætter ind, hvor jeg tror hun bliver usikker på mig.
Hilsener fra hende hvor følelserne sidder lidt uden på
PS. Hendes far er der jo også og tager del i det sure og i det søde og for det meste går det egentlig meget godt, men det her påvirker mig meget.