Brev:
Raserianfald
18. januar 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Raserianfald
Hej Helen
Jeg er den lykkelig mor til 2 dejlige drenge, J på 3 år og lille W på knap 4 måneder.
Efter vi har fået W har der været en tilpasningsperiode, hvor mor (mig) ofte er dum og jeg bliver afvist. Jeg havde forberedt os så godt jeg kunne på en reaktion inden W blev født, ved bla. at læse børnebøger om at blive storebror og vi har snakket meget om det. At det ikke altid er nemt at skulle dele, især mor, med en lillebror.
Jeg gøre mig en del umage med at lave mor ting med den store, men det svært når man bliver afvist, fx. skal du med ud og kælke, nej jeg vil være sammen med far ol. forsøg bliver blank afvist for far er meget sjovere. Og jeg bliver ved med at kæmpe for at mor er også god nok.
Jeg skal nok lige sige at J tidligere har været ørebarn og den gang udtrykte sit ubehag ved bla. bide de andre børn og min mand og mig. J er en meget følsom temperamentuld lille gut, og samtidig fremmelig i forhold til sin alder. han har længe kunne udtrykke sig sprogligt langt bedre end de andre børn i børnehaven. (og det har jeg fra pædagogerne, som jo ikke er mor stolt, som jeg er)
Han blev flyttet i børnehave da han var knap 2,5 år, og havde her igen en kort bide-slå-sparke periode, som vi klarede i samarbejde med pædagogerne i børnehaven.
Endnu en bide/slå/sparke periode fulgte, da han en onsdag i efteråret blev storebror og der samtidigt var et stort ryk-ind af børn i børnehaven (14 børn kom til).
Nu nærmere vi os så mit problem eller problemer, jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op, når han nægter at kommer i nattøjet, få børstet tænder, og blive puttet i seng.
Jeg har gjort det, at jeg tager ham i hoved og r.. og under skrig og skrål får tøj af, tøj på, ren ble og børstet tænder, men så bliver han jo endnu mere gal. Græder og kalder på far, kalder på hjælp, siger at jeg gør ham bange. (og det er bestemt ikke fordi jeg nyder det, jeg hader magtkampen, men jeg vil heller ikke have, at han skal vinde).
I aftes stak han mig så en på hovedet med knyttet hånd, fordi jeg prøvede at dysse ham ned, ved at fastholde ham, men det eskalerede helt vildt, han kastede næsten op og kunne ikke få vejret at raseri.
Til sidst blev jeg simpelthen nødt til at hente far, og så falder der rimmelig hurtigt ro over det hele.
Senere fik jeg lov til at læse godnat historie.
Men det hele efterlader mig med en klam smag i munden, fordi jeg føler mig sat til vægs af en 3 årig som diktere hvornår mor må, og far skal, og jeg hader magtkampene.
Sommetider kan han afledes og konflikten undgås, andre gange kører det bare helt af sporet.
Og jeg bliver bare så ked af det, fordi jeg vil gerne gøre det rigtige, men aner ærligt talt ikke hvad det er mere.
Jeg håber sådan du kan hjælpe os?
Hilsen den frusterede mor