Raserianfald

18. januar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Raserianfald

Hej Helen

Jeg er den lykkelig mor til 2 dejlige drenge, J på 3 år og lille W på knap 4 måneder.

Efter vi har fået W har der været en tilpasningsperiode, hvor mor (mig) ofte er dum og jeg bliver afvist. Jeg havde forberedt os så godt jeg kunne på en reaktion inden W blev født, ved bla. at læse børnebøger om at blive storebror og vi har snakket meget om det. At det ikke altid er nemt at skulle dele, især mor, med en lillebror.

Jeg gøre mig en del umage med at lave mor ting med den store, men det svært når man bliver afvist, fx. skal du med ud og kælke, nej jeg vil være sammen med far ol. forsøg bliver blank afvist for far er meget sjovere. Og jeg bliver ved med at kæmpe for at mor er også god nok.

Jeg skal nok lige sige at J tidligere har været ørebarn og den gang udtrykte sit ubehag ved bla. bide de andre børn og min mand og mig. J er en meget følsom temperamentuld lille gut, og samtidig fremmelig i forhold til sin alder. han har længe kunne udtrykke sig sprogligt langt bedre end de andre børn i børnehaven. (og det har jeg fra pædagogerne, som jo ikke er mor stolt, som jeg er)

Han blev flyttet i børnehave da han var knap 2,5 år, og havde her igen en kort bide-slå-sparke periode, som vi klarede i samarbejde med pædagogerne i børnehaven.
Endnu en bide/slå/sparke periode fulgte, da han en onsdag i efteråret blev storebror og der samtidigt var et stort ...

Annonce

... ryk-ind af børn i børnehaven (14 børn kom til).

Nu nærmere vi os så mit problem eller problemer, jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op, når han nægter at kommer i nattøjet, få børstet tænder, og blive puttet i seng.
Jeg har gjort det, at jeg tager ham i hoved og r.. og under skrig og skrål får tøj af, tøj på, ren ble og børstet tænder, men så bliver han jo endnu mere gal. Græder og kalder på far, kalder på hjælp, siger at jeg gør ham bange. (og det er bestemt ikke fordi jeg nyder det, jeg hader magtkampen, men jeg vil heller ikke have, at han skal vinde).

I aftes stak han mig så en på hovedet med knyttet hånd, fordi jeg prøvede at dysse ham ned, ved at fastholde ham, men det eskalerede helt vildt, han kastede næsten op og kunne ikke få vejret at raseri.
Til sidst blev jeg simpelthen nødt til at hente far, og så falder der rimmelig hurtigt ro over det hele.
Senere fik jeg lov til at læse godnat historie.

Men det hele efterlader mig med en klam smag i munden, fordi jeg føler mig sat til vægs af en 3 årig som diktere hvornår mor må, og far skal, og jeg hader magtkampene.
Sommetider kan han afledes og konflikten undgås, andre gange kører det bare helt af sporet.

Og jeg bliver bare så ked af det, fordi jeg vil gerne gøre det rigtige, men aner ærligt talt ikke hvad det er mere.

Jeg håber sådan du kan hjælpe os?

Hilsen den frusterede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor