Børn og udstationering

25. juni 2009

Kategori:
Alder:
4 år

Børn og udstationering

Kære Helen,

Jeg har netop fået tilbudt en forskerstilling i USA for en 1-årig periode (muligvis med forlængelse til en i alt 3-årig periode), og det er meningen, at min mand og 2 børn på henholdsvis 4 mdr og 3½ år skal med.

Vi havde tænkt at tage af sted til oktober, hvor min mand har 4 måneders barsel, således at der er lidt ro på tingene i starten og børnene kan vænne sig til de nye omgivelser. Vi har dog visse betænkeligheder mht. hvad der så er bedst at gøre efterfølgende i fht. børnene. Hvis min mand ikke får job, vil han fortsat kunne gå hjemme og tage sig af børnene, men vores ældste datter vil så være 4 år og sikkert kede sig en smule.

Vil hun få mest ud af at være i en form for institution (preschool) fuldtid el. halvtid, hvor hun kan møde jævnaldrene børn og forhåbentlig få nogle legekammerater? Eller vil det være for stor en udfordring at skulle lære et helt nyt sprog, når det måske kun er for ca. 8 mdr.?

Hvis min mand får job, hvad der ikke er så sandsynligt, men som vi alligevel håber på, er vi jo nødsaget til at få begge børn passet fuld tid: gøres det bedst med en dansk au pair, der passer dem begge i vores hus, hvor de ikke bliver mødt med fremmesprog, men til gengæld heller ikke får nemt ved at lege med andre børn? Eller bør den store gå i en form for ”institution”, mens den ...

Annonce

... lille kan blive passet i dagtimerne af en f.eks. spansk dame?

Af økonomiske grunde, kan vi nok ikke både have dansk au pair og halvtids ”institution”. Hvor meget vil det betyde/forvirre vores mindste datter (på det tidspunkt 10 mdr. gammel), at blive passet af en, der ikke taler dansk?

Og når vi så kommer hjem efter 1 år i USA, vil der være ca. ½ års børnehavetid tilbage inden vores ældste skal i skole. Vi vil selvfølgelig prøve at få hende i den samme institution, som hun går i nu, men vil det have katastrofale konsekvenser, hvis det ikke kan lade sig gøre, og hun skal opleve endnu et skift inden hun skal begynde i skole sikkert et tidspunkt, der falder sammen med flytning (altså flytning før skolestart)? Tror du vores ældste datter vil kunne huske sine danske kammerater, hvis vi vender hjem efter 1 år?

Vi vil ikke af sted for enhver pris. Det er meningen at det gerne skulle blive et spændende og givende år for alle. Er det din vurdering, at et sådan afbræk i vores børns hverdag i Danmark, vil have for store konsekvenser til, at du vil anbefale os at tage afsted? Og har du nogle gode råd til, hvordan man evt kan minimere de negative konsekvenser og gøre et sådan ophold så omkostningsfrit som muligt for vores børn og familie i det hele taget?

Håber du kan hjælpe os på vej med denne store beslutning!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren