Brev:
Børn og udstationering
25. juni 2009
Alder:
4 år
Børn og udstationering
Kære Helen,
Jeg har netop fået tilbudt en forskerstilling i USA for en 1-årig periode (muligvis med forlængelse til en i alt 3-årig periode), og det er meningen, at min mand og 2 børn på henholdsvis 4 mdr og 3½ år skal med.
Vi havde tænkt at tage af sted til oktober, hvor min mand har 4 måneders barsel, således at der er lidt ro på tingene i starten og børnene kan vænne sig til de nye omgivelser. Vi har dog visse betænkeligheder mht. hvad der så er bedst at gøre efterfølgende i fht. børnene. Hvis min mand ikke får job, vil han fortsat kunne gå hjemme og tage sig af børnene, men vores ældste datter vil så være 4 år og sikkert kede sig en smule.
Vil hun få mest ud af at være i en form for institution (preschool) fuldtid el. halvtid, hvor hun kan møde jævnaldrene børn og forhåbentlig få nogle legekammerater? Eller vil det være for stor en udfordring at skulle lære et helt nyt sprog, når det måske kun er for ca. 8 mdr.?
Hvis min mand får job, hvad der ikke er så sandsynligt, men som vi alligevel håber på, er vi jo nødsaget til at få begge børn passet fuld tid: gøres det bedst med en dansk au pair, der passer dem begge i vores hus, hvor de ikke bliver mødt med fremmesprog, men til gengæld heller ikke får nemt ved at lege med andre børn? Eller bør den store gå i en form for ”institution”, mens den lille kan blive passet i dagtimerne af en f.eks. spansk dame?
Af økonomiske grunde, kan vi nok ikke både have dansk au pair og halvtids ”institution”. Hvor meget vil det betyde/forvirre vores mindste datter (på det tidspunkt 10 mdr. gammel), at blive passet af en, der ikke taler dansk?
Og når vi så kommer hjem efter 1 år i USA, vil der være ca. ½ års børnehavetid tilbage inden vores ældste skal i skole. Vi vil selvfølgelig prøve at få hende i den samme institution, som hun går i nu, men vil det have katastrofale konsekvenser, hvis det ikke kan lade sig gøre, og hun skal opleve endnu et skift inden hun skal begynde i skole sikkert et tidspunkt, der falder sammen med flytning (altså flytning før skolestart)? Tror du vores ældste datter vil kunne huske sine danske kammerater, hvis vi vender hjem efter 1 år?
Vi vil ikke af sted for enhver pris. Det er meningen at det gerne skulle blive et spændende og givende år for alle. Er det din vurdering, at et sådan afbræk i vores børns hverdag i Danmark, vil have for store konsekvenser til, at du vil anbefale os at tage afsted? Og har du nogle gode råd til, hvordan man evt kan minimere de negative konsekvenser og gøre et sådan ophold så omkostningsfrit som muligt for vores børn og familie i det hele taget?
Håber du kan hjælpe os på vej med denne store beslutning!