Brev:
Uplanlagt graviditet
30. august 2009
Alder:
0 mdr.
Uplanlagt graviditet
Kære Helen,
Jeg har i sidste uge taget en graviditetstest, som viser positiv - jeg er altså gravid og det er totalt uplanlagt. Vores datter er kun 10 måneder gammel og det tog os 3 år og 3 IVF-forsøg at lave hende, så min overraskelse er derfor STOR...
Vi er selvfølgelig meget, meget glade og også en smule nervøse og rundt på gulvet. Vi havde kun regnet med at få et barn. Nu melder der sig tusind spørgsmål, men jeg skal kun belemre dig med et par stykker...:-)
1. Jeg har jo (af gode grunde) ikke taget folinsyre op til graviditeten - hvilken risiko udsætter jeg fosteret for? Kan jeg rette op på det (med tilbagevirkende kraft) nu?
2. Jeg har tabt mig meget efter fødslen af vores datter (ammer stadig) og føler ikke min krop er i form til en graviditet allerede. Er der større risiko for skader på min krop (muskler, led, bækken etc.) når der er så kort imellem de to graviditeter?
3. Jeg har læst forskellige steder at det ikke er så optimalt med søskende så tæt på hinanden (det bliver 1½ år hvis alt går godt), men jeg føler ikke jeg kan tillade mig at vælge fra - både fordi vi før har haft så svært ved at blive gravide og også pga. min alder (38 år). Hvad mener du? Er der noget jeg skal tage hensyn til? Mon vi kan klare det (jeg ved godt du ikke kender mig og min familie), men har du erfaring fra andre - opvejer det positive det hårde arbejde ved 2 blebørn - vær gerne hudløst ærlig, jeg kan tåle det..:-) Vil bare gerne have din mening...
Jeg ved godt at risikoen for spontan abort er stor i de første måneder, men jeg vil gerne vide at jeg har gjort mit bedste (sidst forberedte jeg mig i årevis).
Håber jeg har formuleret mig nogenlunde - jeg er stadig lidt ør og paf...
Mange glade hilsner
Dorte