Brev:
Rhesus negativ og gravid
5. januar 2009
Alder:
0 mdr.
Rhesus negativ og gravid
Hej Helen,
Jeg er gravid i uge 7 (6+4).
Jeg er meget forvirret omkring min blodtype og hvad den kan give af risici i min graviditet.
Jeg har fået en abort da jeg var 20 år, dvs 6 år siden, hvor jeg efterfølgende fik en indsprøjtning.
Holder den så stadig, når det nu er mange år siden?
Hvis man har taget fortrydelsespiller engang imellem i løbet af de 6 år, kan det så ha gjort at sprøjtens virkning ophører?
Er der noget jeg kan gøre for at forhindre at mit blod danner antistofferne under graviditeten?
Hvor stor en procentdel af rhesusnegative har problemer i graviditeten?
Er det noget med, at det kan være farligt for barnet, at blive født af en rhesus negativ mor?
Håber ikke du synes mine spørgsmål er alt for dumme. Ved bare ikke så meget om det og min læge slog det bare lidt hen, og vil så gerne forstå.
Med venlig hilsen
Louise