Brev:
Kravleteknik, kost og hapser i den gale hals
28. april 2008
Alder:
9 mdr.
Kravleteknik, kost og hapser i den  gale hals
Hej Helen
Min dreng er blevet 9 måneder, han er meget livlig og har kravlet i omtrent en måned, er virkelig god til at stå med meget lidt støtte og har siden han begyndte at kravle været fokuseret på at komme op at stå. Det giver en del fald for tiden, men jeg prøver at lægge puder og gribe når det er muligt.
Mit spørgsmål går på om hans kravleteknik er iorden for det er ligesom han går med det ene ben mens det andet knæ er i gulvet. Er det "bedre" for han motoriske udvikling og koordination hvis han har begge ben i gulvet?? Vi har købt kravletunnel og leger med bolde og biler på gulvet for at kravle mere, for det er som sagt sjovere at rejse sig ved sofaen.
Mit andet spørgsmål vedrører hans kost. Han var til kontrol for en måned siden og børnelægen sagde han var i den lette ende (71cm og 7,7 kg). Hans kostplan ser således ud;
Morgen; Ammer ca kl 6
Kl 8 nogle skefulde babygrød med revet æble i (nu er jeg begyndt at lave den på mme så den bliver federe) slurke af kop med vand eller mme (det sidste er han mest begejstret for)
Kl 9 ca lur ca 45 min (prøver at springe amningen over her, men han falder bedst til ro ved brystet)
Kl 10-11 lidt frugt mos (æble el. pære, banan) med jerntilskud
Kl 12 - 13 forkost, som består af ris, kartofler eller pasta, grøntsager og fisk eller kød, plus lidt brød at sidde med.
Mellem kl 12.30 og 14 Jeg ammer før jeg lægger ham til at sove. Han sover som regel 45 - 90min
Mellem kl 15 og 16 får han eftermiddagsmad grød eller øllebrød og små hapser af banan og brød
Kl 18 middagsmad som også tager udgangspunkt i tallerkenmodellen og i vores mad.
Kl 19.30 - 20.30 sover, (jeg ammer ham før han sover og er også begyndt at tilbyde en flaske mme)
Kl ca 23 - 24 får han en flaske majsvælling
Kl ca 03 -04 vågner han og falde en sjælden gang til ro med sutten som regel ammer jeg ham lidt.
Han spiser meget forskelligt, nogle dage synes jeg slet ikke han får noget overhovedet, andre dage har han en rimelig god appetit. Jeg synes ikke det afhænger af menuen alene for den ene dag spiser han fint af en ret og den næste dag vil han kun have et par mundfulde. Så jeg regner med han får hvad han skal have, selvom jeg kan mærke en stigende bekymring hos mig.
En anden ting er de hapser som jeg tilbyder ham. Han elsker at sidde med noget i hånden, men jeg bliver urolig når jeg ser en stor klump (brød, banan, arurk o.l.) forsvinde ind i den lille mund. Nogle gange sidder han med det i lang tid og jeg tror han har slugt det, hvad han så ikke har (et par gange har jeg så fisket det ud igen). Jeg kan ikke lide det og er bange for at min nervøsitet omkring dette smitter af på min søn.
Hvad tænker du?