Brev:
Afføring, forkølelse og mad
24. september 2007
Alder:
3 mdr.
Afføring, forkølelse og mad
Hej Helen
Ja så har jeg lige nogle enkelte spørgsmål igen:-)
Malthe er nu 12 uger gammel, og har inden for de sidste 2 uger haft ændret afføring. Før havde han afføring 3 gange om dagen, grødet og orange, trods modermælkserstatning. For 14 dage siden begyndte han at få mere hård og grønlig afføring x 1 dagligt. Dette blev så mere grødet igen, men har efterfølgende kommet hver 2. dag. Her de sidste 3 dage har han så haft afføring x1 dagligt igen, men denne er stadig meget grøn og ildelugtende.
Jeg fornemmer på ham, at 2-3 timer, forinden han skal af med noget, er meget pivet, ked af det og får nogle tudeture. Efter han er kommet af med det, er han glad igen. Dette har stået på i 4 dages tid. Har hørt, at der i denne periode sker en forandring af hans tarme, hvilket giver midlertidigt ændret afføringsmønster. Men hvor længe varer dette og kan det også foregå på denne måde. Har med vilje ikke påbegyndt laktulose, da hans afføring er grødet, hvorfor han dermed formentlig ikke er forstoppet - men er det en god ide at prøve alligevel ? Eller er der andet, der var en ide?
Jeg må jo indrømme, at vi laver 5-6 flasker MME af gangen, som står i køleskab klar til brug, når han er sulten - kan det have noget at sige? De står selvfølgelig ikke mere end 24 timer, men aldrig heller så lang tid. Har tænkt om det var bedre at lave vandet, som så kan stå i køleskabet, varmes i mikrobølgeovn og derved blande pulveret i lige inden brug. Ville du anbefale det i stedet ??
Vi havde ham i svømmehallen for første gang i Torsdags, hvilket resulteret i, at han natten til Fredag nøs og hostede en del. Fredag var han ikke meget værd, men over weekenden har han kun været lidt aftenforkølet og frisk som han ellers plejer at være. Hvor lang tid plejer en forkølelse hos spædbørn i hans alder at varer, og hvor lang tid er han i risiko for at få mellemørebetændelse i forb. med forkølelsen??
Endnu en ting, jeg har tænkt på. Malthe er jo, inden for de sidste 14 dage, begyndt at sove rigtig godt om natten. Han lægges mellem 19-19.30 (har lige fået en flaske), hvor han dernæst først vågner ved 3 tiden og er sulten (nogle gange først kl. 4). Han falder herefter i søvn igen og står op kl. 6.30 Dvs han sover faktisk omkring 11 timer. Han er dermed mere sulten om dagen. Han spiser ca hver 2. time (dog ikke, når han tager en længere lur). Dette bliver til 6-7 gange om dagen (ca 120-160 ml af gangen). Han har jo tidligere faktisk spist mere, end hans behov. Nu spiser han jævnt mindre (ca.50-100 ml) end, hvad han egentlig skal have.
Jeg har ikke fået ham vejet i 4 uger (der vejede han 4850 g), men fornemmer ikke, at han taber sig. Tror han vejer omkring 5700 nu (ifølge vores vægt) Er det ok, eller skal jeg gøre noget anderledes for at han spiser mere. Synes jo det er dejligt, at han kun får flaske 1 gang om natten :-)
Tror vist at dette var det hele for denne omgang :-)
Knus Maria