Afføring, forkølelse og mad

24. september 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Afføring, forkølelse og mad

Hej Helen

Ja så har jeg lige nogle enkelte spørgsmål igen:-)

Malthe er nu 12 uger gammel, og har inden for de sidste 2 uger haft ændret afføring. Før havde han afføring 3 gange om dagen, grødet og orange, trods modermælkserstatning. For 14 dage siden begyndte han at få mere hård og grønlig afføring x 1 dagligt. Dette blev så mere grødet igen, men har efterfølgende kommet hver 2. dag. Her de sidste 3 dage har han så haft afføring x1 dagligt igen, men denne er stadig meget grøn og ildelugtende.

Jeg fornemmer på ham, at 2-3 timer, forinden han skal af med noget, er meget pivet, ked af det og får nogle tudeture. Efter han er kommet af med det, er han glad igen. Dette har stået på i 4 dages tid. Har hørt, at der i denne periode sker en forandring af hans tarme, hvilket giver midlertidigt ændret afføringsmønster. Men hvor længe varer dette og kan det også foregå på denne måde. Har med vilje ikke påbegyndt laktulose, da hans afføring er grødet, hvorfor han dermed formentlig ikke er forstoppet - men er det en god ide at prøve alligevel ? Eller er der andet, der var en ide?

Jeg må jo indrømme, at vi laver 5-6 flasker MME af gangen, som står i køleskab klar til brug, når han er sulten - kan det have noget at sige? De står selvfølgelig ikke mere end 24 timer, men aldrig heller så lang tid. Har tænkt om det var bedre at lave vandet, som så kan stå i køleskabet, varmes i mikrobølgeovn og derved blande pulveret i lige inden brug. ...

Annonce

... Ville du anbefale det i stedet ??

Vi havde ham i svømmehallen for første gang i Torsdags, hvilket resulteret i, at han natten til Fredag nøs og hostede en del. Fredag var han ikke meget værd, men over weekenden har han kun været lidt aftenforkølet og frisk som han ellers plejer at være. Hvor lang tid plejer en forkølelse hos spædbørn i hans alder at varer, og hvor lang tid er han i risiko for at få mellemørebetændelse i forb. med forkølelsen??

Endnu en ting, jeg har tænkt på. Malthe er jo, inden for de sidste 14 dage, begyndt at sove rigtig godt om natten. Han lægges mellem 19-19.30 (har lige fået en flaske), hvor han dernæst først vågner ved 3 tiden og er sulten (nogle gange først kl. 4). Han falder herefter i søvn igen og står op kl. 6.30 Dvs han sover faktisk omkring 11 timer. Han er dermed mere sulten om dagen. Han spiser ca hver 2. time (dog ikke, når han tager en længere lur). Dette bliver til 6-7 gange om dagen (ca 120-160 ml af gangen). Han har jo tidligere faktisk spist mere, end hans behov. Nu spiser han jævnt mindre (ca.50-100 ml) end, hvad han egentlig skal have.

Jeg har ikke fået ham vejet i 4 uger (der vejede han 4850 g), men fornemmer ikke, at han taber sig. Tror han vejer omkring 5700 nu (ifølge vores vægt) Er det ok, eller skal jeg gøre noget anderledes for at han spiser mere. Synes jo det er dejligt, at han kun får flaske 1 gang om natten :-)

Tror vist at dette var det hele for denne omgang :-)

Knus Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!