Annonce

Annonce

Brev:

Vuggestue - hvilken løsning skal vi vælge?


2. juni 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Vuggestue - hvilken løsning skal vi vælge?

Kære Helen

Håber virkelig du kan hjælpe os med denne problemstilling vi står i lige nu, da vi bruger stort set alle vores vågne timer i døgnet på at tænke over hvad vi skal gøre.

Vores søn på næsten 2 år og 6 måneder, startede i en ny vuggestue d. 1. april i forbindelse med vi flyttede til en anden by. Institutionen er en integreret institution, med 4 vuggestuegrupper og 3 børnehavegrupper. Han har nu gået i vuggestuen i 2 måneder. Vi har dog desværre nu for ca. en uges tid siden, fundet ud af, at alle de børn han leget med på stuen, rykker til børnehaven d. 1. august. Fra den første august vil han dermed ikke have nogle jævnaldrene på sin stue. Det barn som aldersmæssigt vil være tættest på ham, er 1 år og 3 måneder yngre.

Vi er i den forbindelse blevet nervøse for vores søn udvikling og socialisering, da vi tænker der er meget stor forskel på hvordan en dreng på 2,5 år leger, og et barn som er 1 år og 3 måneder yngre. Derudover er vores søn lidt bagud sprogligt. Hvilket gør vi yderligere er nervøs for at hans sproglige udvikling vil gå i stå, da vi har oplevet hans sprog helt klart har udviklet sig bedst, når han har været sammen med andre jævnaldrene som har et sprog. Aktuelt mødes de store børn i vuggestuen (de børn som er 2-3 år), en gang om ugen i ca. to timer. Dette tidsrum vil som tingene er nu, som udgangspunkt være hans eneste mulighed for samvær med jævnaldrene.

Vi har haft dialog med lederen af vuggestuen og en af pædagogerne på stuen. De har budt ind med flere løsninger på vores bekymring. Og det er her vi er fuldstændig i vildrede omkring hvad vi skal vælge.

--------------------------------------------

Mulighed 1:

Vores søn bliver på hans nuværende stue, hvor den aldersmæssigt tætteste legekamerat vil være 1 år og 3 måneder yngre. For at imødekommende vores søn behov for samvær med jævnaldrene, vil de på hans stue, facilitere det de kalder lege aftaler med nogle jævnaldrende fra de andre stuer f.eks. en gang om ugen (udover den dag de i forvejen mødes i ca. 2 timer). Dette vil både kunne foregå ved at der kommer en jævnaldrene på besøg på vores søns stue, eller vores søn kommer på besøg på en anden stue med en jævnaldrene.

Udover legeaftale med en jævnaldrene fra en anden vuggestuegruppe, vil institutionen også lade vores søn komme med på legeaftaler med den lille børnehavegruppe nogle gange. Den lille børnehave er de mindste børn fra børnehaven, der ...


Annonce

... mødes 3 formiddag om ugen, på tværs af stuerne.

I forhold til denne model, er vi nervøse for sådan som vi synes forslaget lyder, skal vores søn forholde sig til utrolig mange forskellige konsstrueringer af grupper. Et er vi tænker dette vil være meget forvirende for en lille dreng på 2,5 år, det næste er vi vil være nervøs for han altid vil være tredje hjul, hvis han kommer på besøg i en anden børnegruppe, som er sammentømret og kender hinanden på nogle helt andre premisser en vores søn. I forhold til legeaftalerne med den lille børenhave gruppe, er vi nervøse for han altid vil være lavest i fødekæden, da han vil være væsentlig yngre end dem alle sammen. For at give et billede på det, altid vil være den der bliver sat til at lege hund, hvis de leger mor og far og børn, og dermed aldrig bliver den der er mor eller far.

Mulighed 2:

Vores søn bliver rykket til en anden stue, hvor der vil være 3 jævnaldrene børn,

I denne løsning er vi nervøse for hvad det kan gøre ved vores søn, at blive rykket ud af de rammer og voksne han lige har lært at kende på hans nuværende stue. Vi er nervøse for det bliver for meget for ham, at skulle skifte base igen, efter kun to måneder, herunder tænker vi specielt voksen relationen til pædagogerne. Så i bund og grund er vi i tvivl om hvad der er vigtigst, voksen eller børnerelationen?

Mulighed 3:

Lederen har også bragt muligheden for at vores søn kan skifte til børnehaven når han er 2 år og 9 måneder. Denne mulighed er dog som udgangspunt ret udelukket for os. Da vi ved hvor meget dårligere normeret de er i børnehaven, samt vi igen vil være bange for vores søn havnede nederst i fødekæden.

---------------------------------------

Kort lidt om vores søn. Han er en meget kærlig dreng, men også en dreng som har et meget stort behov for kontrol og vil meget gerne have tingene skal gøres på hans måde. Dette er naturligvis langt fra altid muligt, hvilket gør han i de situationer ofte bliver meget frustreret. Frustrationen kan både komme til udtryk ved han bliver vred eller ked af det.

Vi håber meget du kan hjælpe os med at sætte lidt perspektiv på vores bekymringer, som kan hjælpe os til at tage en beslutning, samt forhåbentlig kan medvirke til at give lidt klarhed omkring hvorvidt vores bekymringer er berrettigede, eller om vi bare er over pylret som forældre.

På forhånd mange tak, og tak for dit fantastiske gode site :)

Venlig hilsen
Jonas

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Vent ikke til din baby har fået rød numse

- brug Olívy fra første bleskift

Hud der konstant udsættes for fugt, varme, friktion og syre fra urin og afføring, bliver nemt rød og irriteret. Det gør ondt på barnet, og kan påvirke den helt basale trivsel - herunder søvn og spisemønster. Med Olívy baby care – diaper change kan du ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Læs hele brevet og Helens svar


16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Læs hele brevet og Helens svar


16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

Læs hele brevet og Helens svar


11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Læs hele brevet og Helens svar


5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor


Annonce