Brev:
Den rette vuggestue?
6. marts 2018
Alder:
15 mdr.
Den rette vuggestue?
Kære Helen.
Jeg skriver, da jeg er meget i tvivl om, hvorvidt min søns vuggestue er den rette for ham. Han er mit første barn, og jeg ikke ved, hvad man kan forvente af en vuggestue og de voksne der, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere på, om jeg har for høje forventninger. Der er flere forhold, som tilsammen skaber min tvivl:
1) Min søn har gået i vuggestuen i 4 mdr. og græder stadig ved aflevering, uanset om det er mig, hans far eller bedstemor, der afleverer. De sidste par dage har han været i utrolig godt humør, når jeg har hentet, men ellers har han ofte givet mig den "kolde skulder". Jeg har læst din bog "Kan du have en god dag, skat?" og kender til "det dobbelte socialiserings-rum", men sammenholdt med nedenstående er jeg usikker på, om det er det, det handler om.
2) Allerede da min søns far "kørte ham ind" i vuggestuen, nævnte han, at tonen var lidt hård. Jeg slog det hen, men har siden tænkt, at der ikke er særlig meget ”varme”, og jeg har haft oplevelser, der bekræftede oplevelsen af ”hårdhed”: Jeg har flere gange oplevet børn græde, uden at blive taget op af pædagogerne. Jeg har hørt børn blive talt hårdt til, fordi de afbrød pædagogen, og fordi de væltede et glas. En bekendt, hvis barn går på nabostuen, har oplevet et barn blive skældt ud og efterfølgende blive nægtet trøst fra en af de øvrige pædagoger, og hun har oplevet et barn græde sig i søvn.
Min søn fik i øvrigt ikke tilknyttet en fast voksen i indkøringsperioden, hvorfor vi flere gange måtte aflevere ham til næsten fremmede personer i den første tid.
3) Herhjemme er det hans absolutte yndlingsbeskæftigelse at gå med en voksen i hånden. I vuggestuen fortæller de, at han begynder at ryste over hele kroppen, hvis de tager ham i hånden for at gå med ham. Samtidig siger de, at han bør kunne kravle op på en højstol selv, men at han ikke vil/kan. Herhjemme kan han godt klatre på trapper o.lign. Pædagogerne mener, at han måske er utryg ved at gå og klatre hos dem pga. de andre børn, som han kan frygte vælter ham omkuld, men da han gladelig går med mig, far og bedstemor i hånden i vuggestuen, når vi fx henter, tænker jeg, at det også kan handle om, at han er utryg ved pædagogerne?
4) Min søn elsker at være udenfor, men har på intet tidspunkt været udenfor med vuggestuen. Det forklares med, at det har været umanerlig dårligt vejr, siden han startede, at han sover meget, og at han ikke kan gå. Argumenter, jeg synes er lidt tynde?
5) Endelig bekymrer det os, at to ud af tre voksne på min søns stue taler dårlig dansk, så vi nogle gange har svært ved at forstå dem. Vi spekulerer på, hvad det betyder for vores søns sproglige udvikling.
Puh, det blev en lang smøre, og jeg har ikke engang fortalt om min søn, hans personlighed og vores familieliv. Helt kort kan jeg sige, at min søn er en glad dreng, der er lidt forsigtig af sig, men som hurtigt fatter tillid til nye mennesker. Hans far og jeg er ikke kærester. Vores søn bor hos mig det meste af tiden, men er hos sin far én dag om ugen og hver 2. weekend. Det er helt tydeligt, at han er rigtig glad for os begge og også helt tryg begge steder.
På forhånd tak for din tid og dit svar.
De bedste hilsner
fra den lidt bekymrede mor