Den rette vuggestue?

6. marts 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Den rette vuggestue?

Kære Helen.

Jeg skriver, da jeg er meget i tvivl om, hvorvidt min søns vuggestue er den rette for ham. Han er mit første barn, og jeg ikke ved, hvad man kan forvente af en vuggestue og de voksne der, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere på, om jeg har for høje forventninger. Der er flere forhold, som tilsammen skaber min tvivl:

1) Min søn har gået i vuggestuen i 4 mdr. og græder stadig ved aflevering, uanset om det er mig, hans far eller bedstemor, der afleverer. De sidste par dage har han været i utrolig godt humør, når jeg har hentet, men ellers har han ofte givet mig den "kolde skulder". Jeg har læst din bog "Kan du have en god dag, skat?" og kender til "det dobbelte socialiserings-rum", men sammenholdt med nedenstående er jeg usikker på, om det er det, det handler om.

2) Allerede da min søns far "kørte ham ind" i vuggestuen, nævnte han, at tonen var lidt hård. Jeg slog det hen, men har siden tænkt, at der ikke er særlig meget ”varme”, og jeg har haft oplevelser, der bekræftede oplevelsen af ”hårdhed”: Jeg har flere gange oplevet børn græde, uden at blive taget op af pædagogerne. Jeg har hørt børn blive talt hårdt til, fordi de afbrød pædagogen, og fordi de væltede et glas. En bekendt, hvis barn går på nabostuen, har oplevet et barn blive skældt ud og efterfølgende blive nægtet trøst fra en af de øvrige pædagoger, og hun har oplevet et barn græde sig i søvn.
Min søn fik i øvrigt ikke tilknyttet en fast voksen i indkøringsperioden, hvorfor vi flere gange måtte aflevere ham til næsten fremmede personer i den første tid.

3) Herhjemme er det hans absolutte ...

Annonce

... yndlingsbeskæftigelse at gå med en voksen i hånden. I vuggestuen fortæller de, at han begynder at ryste over hele kroppen, hvis de tager ham i hånden for at gå med ham. Samtidig siger de, at han bør kunne kravle op på en højstol selv, men at han ikke vil/kan. Herhjemme kan han godt klatre på trapper o.lign. Pædagogerne mener, at han måske er utryg ved at gå og klatre hos dem pga. de andre børn, som han kan frygte vælter ham omkuld, men da han gladelig går med mig, far og bedstemor i hånden i vuggestuen, når vi fx henter, tænker jeg, at det også kan handle om, at han er utryg ved pædagogerne?

4) Min søn elsker at være udenfor, men har på intet tidspunkt været udenfor med vuggestuen. Det forklares med, at det har været umanerlig dårligt vejr, siden han startede, at han sover meget, og at han ikke kan gå. Argumenter, jeg synes er lidt tynde?

5) Endelig bekymrer det os, at to ud af tre voksne på min søns stue taler dårlig dansk, så vi nogle gange har svært ved at forstå dem. Vi spekulerer på, hvad det betyder for vores søns sproglige udvikling.

Puh, det blev en lang smøre, og jeg har ikke engang fortalt om min søn, hans personlighed og vores familieliv. Helt kort kan jeg sige, at min søn er en glad dreng, der er lidt forsigtig af sig, men som hurtigt fatter tillid til nye mennesker. Hans far og jeg er ikke kærester. Vores søn bor hos mig det meste af tiden, men er hos sin far én dag om ugen og hver 2. weekend. Det er helt tydeligt, at han er rigtig glad for os begge og også helt tryg begge steder.

På forhånd tak for din tid og dit svar.

De bedste hilsner
fra den lidt bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.