13 måneder og tandbørstning

18. oktober 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

13 måneder og tandbørstning

Kære Helen,

Tak for dine tidligere svar med putning og søvn - min nu 1 årige sover meget bedre, og er knap så lang tid om at falde i søvn - SKØNT!

Nu må jeg spørge dig om noget andet. Tandbørstning. Han har 2 tænder. 2 i undermund og 2 fortænder.

Jeg startede allerede da han var spæd med at lade ham lege med tandbørsten i et forsøg på at komme tandbørstningen i forkøbet.

Nu fik han så sine første tænder, og så skulle tandbørsten bruges. IKKE en succes.

Man kan godt til nød komme til tænderne i undermunden, men fortænderne... puha.

Han formår at knibe overlæben helt ned over og ind i munden så man på ingen måde kan komme til. Dertil hører at hovedet flyver fra den ene side til den anden og selvfølgelig at han bruger hænder arme og ben, til at få tandbørsten væk fra ansigtet.

Jeg har prøvet sang, og leg og "opvarmning" hvor han får lov til selv at lege med tandbørsten inden, uden succes.

Jeg starter altid med at prøve at klare sagen så skånsomt som muligt, men efter megen baksen, bliver jeg nød til at sætte mig ind på sofaen, lægge ham (Som når man ammer ...

Annonce

... egentlig) fiksere hans arme med den ene hånd, og forsøge at få de fortænder børstet med den anden.

Selvfølgelig bliver han virkelig ked af det, og jeg føler at jeg begår et form for overgreb, hvilket er meget ubehageligt. Men tænderne SKAL børstes!

Selvom jeg må ty til den grovere løsning, får jeg ikke børstet tænderne grundigt. Tandbørsten bliver kørt hurtigt frem og tilbage, men jeg kommer ikke rigtig op foran på tænderne eller bagved. Det er simpelthen umuligt, sådan som han ligger og kæmper imod.

Han er virkelig stærk, og jeg kan ikke holde ham mere fast uden at det går hen og bliver et desideret overgreb.

Udover at jeg ikke synes det er rart at håndtere mit barn på den måde, (og han SLET ikke synes det er rart) så er jeg naturligvis bange for at jeg skaber en rigtig dårlig association til tandbørstning på denne måde. Han får dog altid lov til at lege med tandbørsten bagefter, og han bliver lige så hurtigt glad igen, som han blev vred og ked af det.

men jeg får ikke børstet de tænder ordenligt, når han kæmper sådan imod!

Har du nogen tips til, hvad man kan gøre?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig