Mors temperament

9. oktober 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Mors temperament

Kære Helen

Jeg oplever, at jeg indimellem ikke kan styre mit temperament.
Det er typisk, når jeg er træt og har ondt i ryg og hovede, hvilket desværre er mange dage. Begge børn sover uroligt fra midtnat for tiden, så vi er oppe ca to gange og ofte er en af gangene længerevarende, hvor vi når at vågne helt op. Det er ingenting i forhold til tidligere, men måske netop det, at jeg faktisk ikke har haft en længere periode med god søvn i 3 1/2 år, gør at disse opvågninger, rammer mig hårdt. Og der er jo som for alle andre meget at se til med arbejde, børn og alt det praktiske, der skal gøres, når børnene er lagt i seng. Min ryg har ikke klaret de to graviditeter og efterfølgende bære rundt på børn så godt. Jeg forsøger at få trænet den op, men det tager tid, når jeg ikke kan komme afsted så tit.

Alt dette har jeg nok brug for at skrive, fordi jeg føler, jeg skal bruge en forklaring på min - til tider - dårlige opførsel som mor.
Et eksempel er i morges:

Den ældste på 3 1/2 år vågner kl 5 med mareridt og vækker lillebror. De vil begge have deres mor, og jeg forsøger at multitaske, min mand hjælper det, han får lov til - men ingen får sovet mere. Den ældste er træt og små-umulig (du ved, på den måde, hvor verden bryder sammen for ham, fordi mælken blev hældt op før havregrynene). Da vi når til påklædningen, og han efter gentagne gange at ære blevet både bedt om og forsøgt motiveret til at tage tøj på, ikke gør det (påstår han ikke kan, roder rundt i sofaen i stedet osv) - ja, så knækker filmen pludselig for mig, og jeg siger en høj, agressiv irritationslyd og kaster hans undertrøje ned i sofaen og den ramme uheldigvis hans arm. Han bliver dødforskrækket, bryder ...

Annonce

... sammen og græder, at man må ikke kaste tøj efter andre osv. Jeg ved jo godt, at det var forkert, så jeg trøster ham og giver ham ret i, at det var forkert, siger undskyld. Det tager nogle minutter, får han falder til ro.

Den slags sker jævnligt for mig. Jeg slår eller skader dem på anden måde ALDRIG og er ikke spor bange for, at det kunne ske. Men jeg kan komme til at "smide"/lægge dem sådan hurtigt/hårdt fra fra mig i sofaen, hvis jeg fx har dem på armen. Det er også mere det, at jeg kommer til at råbe de der "aaargh-lyde", der er voldsomme. Og at jeg kommer til at skælde ud. Det sker vel en gang om ugen, at jeg forskrækket dem med et udbrud, tror jeg. Og måske to gange, at jeg får skældt ud..

Jeg kan ikke helt finde ud af, hvor slemt det er, at jeg kommer til at gøre sådan. Selv blliver jeg meget ulykkelig over det, for jeg vil jo nødig lære dem, at det er sådan man skal agere i pressede situationer. Især fordi min hjerne jo godt ved, at de ikke kan gøre for det. Som i morges, hvor min dreng jo bare var træt.

Synes du helt ærligt, at det lyder som noget, jeg skal gøre noget ved a la terapi eller hvad ved jeg?

Søvn og motion for at komme af med hovedpinen er selvfølgelig også vejen frem - og en børnepause (det er mig, der har dem hver eftermiddag efter godt et års barsel - var alt for længe for mig) men det er ikke så nemt. Der kan realistisk set godt gå en del måneder, før jeg får luft og styr på ryggen - og influenzasæsonen ligger jo foran os klar til at stjæle vores nattesøvn med sygdom.

Jeg kan ikke finde ud af, om der bare er min perfektionisme, der jager mig - eller om jeg skal reagere og tage mine udbrud mere alvorligt...

Mange hilsner
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.