Brev:
Mavekneb - 4 mdr.
5. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Mavekneb - 4 mdr.
Kære Helen
Tak for din gode hjemmeside og brevkasse som jeg har brugt jævnligt, siden vi fik vores lille datter på nu 4 ½ måned. Nu er det så min tur til at skrive.
Vores datter har haft problemer med maven, siden hun blev født. Det var primært eller udelukkende om natten, hvor hun lå og virrede med hovedet og klagede sig, nogle gange højlydt. Nogle gange vågnede hun, men hvis hun gjorde, kunne vi altid trøste hende. Vi var, som de førstegangsforældre vi er, naturligvis meget bekymrede i starten, men fik forklaret af læge og sundhedsplejerske, at det drejede sig om et ufuldstændigt tarmsystem. Vi har haft besøg af en zoneterapeut, og det synes vi hjalp. Zoneterapeuten mente, der var tale om en stram muskulatur ned mod slutningen af tyktarmen, som hun fik løst op for. Omkring hendes tredje måned, synes vi egentlig det gik meget bedre med hende.
Så skete der det, at hun fik mellemørebetændelse, formentlig fra vores besøg i svømmehallen. Det skete for ca. en måned siden, hvor vi var på hospitalet med hende, og hun fik en uges kur med antibiotika (det viste sig at være en virus, så det hjalp ikke…). Siden da har hendes mave været i uorden igen. Hendes afføring ændrede farve til helt grøn med klumper, og særligt de første tre uger var den meget tynd og mange gange om dagen. Vi har givet hende to kure med bifiform efter anbefaling fra læge og sundhedsplejerske, men uden at det helt har hjulpet, bortset fra at hun nu har afføring lidt mindre ofte. Det værste er dog, at hun igen har problemer om natten. Hun har enorm pressetrang og svært ved at komme af med luft og afføring. Hun ligger og virre med hovedet, anstrenger sig meget, mens hun sparker med benene og giver sig. Nogle gange vågner hun, enkelte gange med gråd. Hun falder til ro, hvis hun bliver lagt til brystet, så det gør jeg, selvom jeg er klar over, at den ekstra mad kan sætte gang i det hele igen. Men det er jo også synd for hende, at hun skal ligge der og have ondt og være urolig. Vi kan i det hele taget stadig altid trøste hende, og når hun vågner, er hun glad igen. Hun er i det hele taget en utrolig glad lille pige, der dagen lang glæder os og sine øvrige omgivelse med utrolig mange smil.
Hun vokser i øvrigt rigtig fint og tager flot på. Hendes motorik er også rigtig god, og hun er en stærk lille pige.
Det undrer os, at hun har så svært ved at komme af med luft og afføring, når den nu er så tynd? Vi cykler med hendes ben for at hjælpe med maven, masserer hendes fødder og mave, lægger hende på maven på armen, osv., som vi har fået anbefalet, men det hjælper ikke rigtigt. Det er som sagt mest om natten og værst et par timer efter, hun er blevet lagt og så særligt tidligt om morgenen, mellem 4.30 og 7.00. Om dagen kan man se hun presser rigtig meget, og nogle gange sparker hun også med benene, særligt når hun ammer. Hun er i øvrigt god til at sove, sover sine tre lure om dagen og bliver lagt ca. kl. 20. Nogle gang sniger der sig en ekstra tidligt morgen lur ind, jeg tror, det er når hun får sin morgensøvn forstyrret af maven. Hun er ikke så interesseret i sin sut længere, efter hun har opdaget sine fingre, og om natten beroliges hun som sagt hurtigt af brystet.
Den anden ting er, at vi havde tænkt os at begynde helt langsomt med skemad her i begyndelsen af januar. Vi er dog bekymrede for, om det kommer til at give hende endnu flere problemer? Hun tager, som jeg nævnte, godt på. Jeg er ikke helt sikker på om hun vågner oftere om natten fordi hun er sulten eller fordi hun har ondt i maven. Jeg skal begynde at arbejde igen lige efter, hun er fyldt syv måneder, og vil gerne starte langsomt med maden, netop fordi hun har haft problemer med maven, omvendt vil jeg gerne blive ved med at amme hende ved siden af, indtil hun bliver et års tid.
Mange hilsener
Rikke