Problemer i dagplejen - 2 år, 6 mdr.

26. september 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Problemer i dagplejen - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen.

Jeg skriver igen efter en lang pause. Alt går rigtig godt med N, hun er ved at blive en stor og dygtig pige (når de stolte forældre skal sige det :-)). Problemet er, at dagplejeren synes, det går mindre godt...

Problemet i dagplejen er, at N efter dagplejerens udsagn nemt bliver angst og klæber til hende. Herhjemme er N da også en følsom pige, men slet ikke i en grad, der virker påfaldende eller unormal. Jeg har på grund af dette opsøgt situationer med mange mennesker, både børn og voksne: Jeg har haft N med på legeplads, i svømmehallen, hun er begyndt at gå til gymnastik, og vi har afholdt et par legeaftaler med en af pigerne fra den gamle mødregruppe, som er ca. en måned ældre end N... Og der har ikke været det mindste! N har haft det sjovt og leget glad i alle situationerne. Hun holder selvfølgelig øje med, hvor jeg er, men hun går også ud af syne, og har mod på at udforske det nye...

Det eneste, hvori N er lidt anderledes end andre børn, er hendes sprog. Hun er utroligt langt fremme, og taler i lange, flydende sætninger. Hun er tosproget (hendes far er fransk), og dette er ikke gået ud over ordforrådet, næsten tværtimod! Hun er selvfølgelig bedst til dansk, da det jo er her, vi bor, men det franske er også godt med. Hun er god til at lære sange, og kan rigtig mange, ofte med flere vers (f.eks. alle 5 vers af “jeg ved en lærkerede”!) hun forstår dog ikke alt, hvad hun synger (til tider også på engelsk), men så efterligner hun bare lydene. På den måde har hun også lært sig alfabetet. Det skal så tilføjes, at hun heller ikke er tabt bag en vogn motorisk, og at jeg heller ikke føler, at der er andet, der halter til fordel for sproget.

Jeg tænker lidt, at hendes gode sprog måske vildleder dagplejeren lidt, ...

Annonce

... så hun tror, at hun også følelsesmæssigt er langt fremme.

Det er kommet så vidt (problemerne har stået på siden juni, hvilket dagplejeren definerer som et halvt år!), at hun nu vil tage kontakt til kommunens sundhedsplejerske, for at se, om der er noget galt med N :-( Hun har også kontaktet Ns kommende børnehave for at advare dem (det er meningen, hun skal starte til januar). Alles reaktion er jo selvfølgelig “er der noget galt derhjemme?”, og vi føler os udstillet som underskudsforældre, hvilket virker sindssygt, når man ved, hvor godt vores datter har det i weekenden! Det eneste problem vi har, er at vi tænker på det dag og nat, og er bange for, at N mistrives i dagplejen! Hun er dog ikke ked af at blive afleveret.

I dagplejen er de større børn efterhånden stoppet, så N er den ældste. Ud over N er der en dreng på 25 mdr og tre babyer. Det var dog kun en af de store der var stoppet, da problemerne begyndte.

Jeg ved godt, at jeg lyder som en, der vil male tingene sorte eller hvide, og som skyder al skylden over på dagplejeren, men for mig er det tydeligt, at det er der, problemet ligger, og ikke herhjemme! Vi har sat himmel og jord i bevægelse for at kunne aflevere N en halv time senere, så hun får lov til at vågne af sig selv om morgenen, da jeg en overgang troede, det skyldtes træthed. Det har hjulpet på hendes generelle humør (hun virker ikke så “selvstændighedsalder-agtig” mere), men det hjælper åbenbart ikke i dagplejen :-(

Jeg håber, at du forstår mit brev, da vi efterhånden føler os ret isolerede med problemet (alle der kender N siger jo bare “pjat, hun har det da så godt”). Det føles også helt forkert at skulle bruge så meget energi på at bekymre sig om et barn, der trives så godt!

Med venlig hilsen
Ns mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.