Sexliv efter fødsel

13. juli 2004

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Sexliv efter fødsel

Kære Helen

Jeg ved ikke om du kan hjælpe, men jeg prøver alligevel, for jeg er ret desperat.

Efter jeg har født for et år siden, er min sexlyst forsvundt fuldstændig. Jeg elsker min mand og barn, men lysten er bare væk. Jeg væmmes ved sex, og føler det ydmygende. Alt hvad der er forbundet med sex finder jeg frastødende, og når vi endelig er sammen er det for hans skyld.

Det går mig ret meget på, og vil rigtig gerne ud af dette helvede, men jeg aner virkelig ikke hvordan. Jeg synes det er pinligt at fortælle andre og føler det ret ydmygende, at skulle fortælle en evt. læge. Det skal lige siges at min mand og jeg ofte taler om problemet, og at han er meget tålmodig og støttende.

Jeg tror min manglede lyst og afsky skyldes en for mig ret ulykkelig og traumatisk fødsel plus tiden derefter. Jeg fødte i udlandet under ret uprofessionelle omgivelser og personale, hvilket har påvirket mig meget. Når jeg tænker tilbage på min fødsel og den første måned, bliver jeg ...

Annonce

... ked af det, får en prop i halsen og får det bare virkelig dårligt inden i mig selv. Jeg afskyer alt hvad der har med min fødsel at gøre, og finder det derfor også afskyeligt at skulle elske med min mand. Ikke fordi jeg ikke elsker ham (for det gør jeg virkelig) men fordi alt hvad der har med mine nedre regioner at gøre, forbinder jeg med fødsel.

Det mærkværdige er, at før vi fik vores datter, og før jeg blev gravid, var en ret aktiv person ift. sex. Også mens jeg var gravid, var jeg aktiv.

Hvis min manglede lyst ikke skyldes ovenstående, ved jeg ikke hvad det ellers kan skyldes, for jeg føler det selv mærkværdigt. Jeg har også gået uden arbejde i et par år, mens vi har boet i udlandeet, hvilket også har påvirket mit selvværd, men jeg føler ikke det er den grundlæggende årsag til mit forhold til sex.

Jeg håber meget du kan hjælpe på en eller anden måde. Måske du kender nogle organisationer, eller vil det være en ide at tale med en sexolog?

Venlig hilsen

Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.