Brev:
Sexliv efter fødsel
13. juli 2004
Alder:
12 mdr.
Sexliv efter fødsel
Kære Helen
Jeg ved ikke om du kan hjælpe, men jeg prøver alligevel, for jeg er ret desperat.
Efter jeg har født for et år siden, er min sexlyst forsvundt fuldstændig. Jeg elsker min mand og barn, men lysten er bare væk. Jeg væmmes ved sex, og føler det ydmygende. Alt hvad der er forbundet med sex finder jeg frastødende, og når vi endelig er sammen er det for hans skyld.
Det går mig ret meget på, og vil rigtig gerne ud af dette helvede, men jeg aner virkelig ikke hvordan. Jeg synes det er pinligt at fortælle andre og føler det ret ydmygende, at skulle fortælle en evt. læge. Det skal lige siges at min mand og jeg ofte taler om problemet, og at han er meget tålmodig og støttende.
Jeg tror min manglede lyst og afsky skyldes en for mig ret ulykkelig og traumatisk fødsel plus tiden derefter. Jeg fødte i udlandet under ret uprofessionelle omgivelser og personale, hvilket har påvirket mig meget. Når jeg tænker tilbage på min fødsel og den første måned, bliver jeg ked af det, får en prop i halsen og får det bare virkelig dårligt inden i mig selv. Jeg afskyer alt hvad der har med min fødsel at gøre, og finder det derfor også afskyeligt at skulle elske med min mand. Ikke fordi jeg ikke elsker ham (for det gør jeg virkelig) men fordi alt hvad der har med mine nedre regioner at gøre, forbinder jeg med fødsel.
Det mærkværdige er, at før vi fik vores datter, og før jeg blev gravid, var en ret aktiv person ift. sex. Også mens jeg var gravid, var jeg aktiv.
Hvis min manglede lyst ikke skyldes ovenstående, ved jeg ikke hvad det ellers kan skyldes, for jeg føler det selv mærkværdigt. Jeg har også gået uden arbejde i et par år, mens vi har boet i udlandeet, hvilket også har påvirket mit selvværd, men jeg føler ikke det er den grundlæggende årsag til mit forhold til sex.
Jeg håber meget du kan hjælpe på en eller anden måde. Måske du kender nogle organisationer, eller vil det være en ide at tale med en sexolog?
Venlig hilsen
Anne