Brev:
Hvordan bliver ulvetimen hyggelig?
3. august 2010
Alder:
23 mdr.
Hvordan bliver ulvetimen hyggelig?
Kære Helen
Vi har brug for lidt sparring og gode råd til hvordan vi bedst klarer den "berømte" ulvetime i dagligdagen - jeg vil prøve og skitsere hvordan det foregår nu og hvad vi gør af tiltag pt.
Det går egentlig fint hvis vi begge er hjemme samtidig. Den ene leger på gulvet med hende og den anden laver mad - eller også er vi alle 3 i køkkenet med hende på køkkenbordet :-)
Problemet opstår hvis jeg f.eks er alene med hende hvor der også skal laves mad osv - det er stort set umuligt uden et barn der hænger i mine ben imens jeg står og forsøger og "rører i gryderne" imens - det er enormt stressende da maden jo også er vigtig og få på bordet.
Når vi kommer hjem sidder vi altid en halv times tid og hygger med en banan eller andet og leger og "snakker" lidt så hun får "sin" alene hygge tid efter en lang dag i vuggestuen.
Når vi skal bryde op for at lave mad (spisebord og køkken er i samme alrum) så bliver hun ked af det frusteret og løber lige i hælene på mig og vil op på armen. jeg prøver og sætte hende på køkkenbordet, så hjælper hun f.eks med og putte kartofler i gryden samtidig med hun spiser lidt grønt eller frugt - det fungerer fint... i 5 min - så vil hun ned for at lege, men ikke med sig selv, hun hiver i mig og jeg skal med.
Hun sidder også nogle gange med en skål og ske og leger hun rører rundt, men hurtigt vil hun noget andet.
Jeg prøver og sætte mig ned og forklare hende at mor ikke kan lege med hende lige nu fordi der skal laves mad, men hun kan f.eks lave lidt mad til mor i hendes legetøjskøkken som jeg nogle gange trækker over ved siden af hvor jeg står - det sammen her - det er sjovt i 5 min og så er vi der igen :-)
Hun græder vildt og virker til og have SÅ meget brug for nærhed - men kun oppe på armen - og det fungerer bare ikke med gryder, potter og pander der er varme :-)
Hun kan slet ikke lege med sig selv på denne tid af døgnet - selvom jeg er i nærheden og hun kan se mig men hun er selvfølgelig også fyldt op efter en lang dag i vuggetuen - men jeg vil så gerne have at den sparsomme tid vi har sammen i hverdagen er så hyggeligt som muligt omend at den også er fyldt af udfordringer med selvstændighed osv :-)
Jeg synes vi har prøvet alt for at få det til og glide let lettere, men det er svært og vi er ved og løbe tør for ideer.
Vi har også prøvet og se om hun vil sidde i sofaen og se teletubbies - men det fanger ikke rigtigt mere og desuden kan hun heller ikke se mig fra stuen så måske det også er derfor hun ikke vil netop det.
Hvor meget forstår hun egentlig med den alder hun har nu - hun kender jo ikke betydningen af kogende vand og man skal passe på, ovnen er varm det forstår hun dog godt - men vigtigheden af at mor skal lave mad kender hun jo ikke.... ?
Håber du kan hjælpe os lidt på vej - det ville lette lidt når det brænder på.
Hilsner L´s Mor