Søvn og opdragelse - 15 mdr.

25. juni 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Søvn og opdragelse - 15 mdr.

Hej Helen.

Så jeg tilbage med nogle spørgsmål.

Vores datter er nu næsten 15 måneder. Vi har desværre stadig nogle problemer med hendes nattesøvn.

Hun komme i seng ved 19 tiden, hvor hun bare er så træt. Hun vågner så et par gange i løbet af natten. I starten er det nemt nok at få hende til at sove igen, men midt på natten har hun bare så svært ved at falde til ro. Hun udviser stadig tydelige tegn på træthed. Hun roder rundt i sengen. Og hvis jeg tager hende i min seng er det det samme - hun roder rundt, vender og drejer sig, sætter sig op og bliver ked af det, fordi hun bare er så træt.

Det står så på en times tid, hvorefter hun falder helt i søvn. Det samme sker ca. kl. 5, hvor hun altså også stadig er træt. Hvis jeg er heldig falder hun i søvn ved 6 tiden igen, men vi skal op ca. 6.30, da jeg jo skal på arbejde.

Hun sover stadig om formiddagen og til middag - og det er næsten umuligt for os ...

Annonce

... at undgå den formiddagslur, når hun vågner så tidligt.

Så hvordan undgår vi at hun er "vågen" en time i løbet af natten og at hun vågner så tidligt. Og hvordan vænner vi hende af med den formiddagslur, som jeg tænker måske kan have indvirkning på hendes søvn om natten.

En anden ting er hun herhjemme stort set kun vil være oppe ved mig. Hun gider ikke sidde og lege selv. Hun går så hen til mig og rækker sine arme op. Hun skal være storesøster til januar, så der kan jeg jo ikke konstant gå rundt med hende samtid med en lille ny.

Hvis jeg prøver at lade hende bliver hun enten meget ulykkelig eller hidsig.

Og hvordan "siger man nej". Hun bliver voldsom hysterisk hvis der er noget hun ikke må eller noget hun skal, feks. have skiftet ble.

Det er ldit hårdt, når hun hele tiden vil være på armen og hun så bliver så gal over forskellige ting.

Håber du kan hjælpe med nogle råd.

Kærlig hilsen
Jette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.