Brev:
Skemad, amning,rutine og nattesøvn!
26. maj 2010
Alder:
5 mdr.
Skemad, amning,rutine og nattesøvn!
Kære Helen!
Jeg skriver igen nu, fordi det stadig væk ikke kører særlig godt om natten hos os, og jeg tror jeg er på randen til at blive skør i hovedet, hvis jeg ikke snart får bare en lille smule mere søvn....
Vores dejlige dreng på 5 1/2 måned har en meget skiftende rytme.... så snart vi tror at nu har vi en rytme, så ændrer den sig. Det eneste der ligger helt fast, er at det er sengetid mellem 19 og 20:o)
Vores dag ser i øjeblikket nogenlunde sådan ud:
Han vågner mellem klokken 04.30 og 07.00. Når han vågner tidligt, er det fordi jeg ikke kan få ham til at falde i søvn igen efter amning tidlig morgen, og ofte hænger det sammen med at han skal have afføring. Han får ren ble og leger lidt. Bliver hurtig træt igen efter 1 - 11/2 time. Så han kommer til at sove en "Morgenlur" mere end en formiddagslur her.
Han er blevet rigtig glad for skemad den sidste uges tid, og har derfor de sidste to dage forsøgt at give lidt grød til morgen. Den ene dag vågnede han kl 5 og sov igen fra 6.30-7.30 hvor han fik grød. I dag vågnede han kl 6, og da holdt jeg ham vågen til kl 7.30 for at forsøge at give grød det samme tidspunkt som sidst. Han er MEGET træt og kunne godt sove allerede efter en time.
Morgenluren varer fra 1 til 3 timer... som regel 2. Og nu bliver der jo svært at sætte tidspunkter på, for det varierer jo meget hvornår han sover og er vågen resten af dagen.
Jeg giver ham nogen gange lidt frugtmos om formiddagen, og ellers får han grød eller mos omkring middags tid, og grønsagsmos til aften kl 17.30-18. Jeg supplerer med amning efter skemaden, og amning inden han puttes igen. Potionerne var tidligere max en halv dl, men nu har han virkelig fattet interesse for maden og spiser meget gerne ca 1 dl, hvor jeg ikke tør give ham mere fordi jeg er bange for at han får ondt i maven, selvom det ikke har været noget problem i form af træg mave.
Han er vågen maks 2 timer ad gangen, og sover derfor tit både middags og eftermiddags lur, afhængig af hvor længe han sov til morgenluren. Til aften er han dog måske vågen i 3 - 4 timer inden sengetid, men her vil han ofte også tage en halv times powernap.
Når han er vågen, varierer jeg med at lege/tumle med ham, lade ham ligge for sig selv og lege på gulver, have ham med på arm rundt for at kigge med når jeg laver noget eller bare for at gå på opdagelse, og at have ham med ud og køre bil/handle/gå i haven ol. Han er meget aktiv og ønsker at der skal ske noget, så jeg føler at han får brugt en masse energi når han er vågen.
Vi har et fast rituale hver aften, med bad, nattøj, "børste tænder"/klø gummer, læse, synge og amme. Han er som regel nem at putte om aftenen.
Problemer er at fra nu af vågner han rigtig tit. Han sover måske kun 1 - 2 timer ad gangen om natten, og er ikke egentlig sulten når jeg tager han op for at trøste ham. Det ender nu meget tit med at jeg tager ham over i vores seng, for han falder meget nemt i søvn så snart jeg tager ham op, men slår øjnene op og er lys vågen så snart han rammer madrassen i sin egen seng.
Jeg underer mig over at han er blevet så svær at putte i løbet af natten, når jeg sagtens kan putte ham i hans seng om aftenen og i barnevognen om dagen. Men det virker da til at det er tryghed han ønsker ved mig. Når han ammes om natten, falder han også meget hurtig i søvn, og jeg har ikke fornemmelsen af at han egentlig får et ordentlig måltid her.
Jeg er så utrolig træt nu, og jeg elsker da virklig at putte sammen med ham, men sover ikke særlig godt når vi gør det. Dog synes jeg det er bedre end at være oppe med et grædende barn, der ikke vil sove i sin seng, hele natten. Hvorfor er det blevet sådan nu? Han sov da i sin seng før, selvom han da i flere måneder har vågnet tit om natten ( ca hver anden time).
Vil det hjælpe at "tanke ham op" med tryghed om dagen, ved at fx putte med ham der når han skal sove? Jeg vil så gerne have ham nær mig og føler også selv jeg har et stort behov for at være sammen med ham så meget som muligt.
Er ved at overveje om han bare skal flytte over i vores seng, hvis det nu er sådan at han bare er den type der har behov for masse tryghed. Men tænker at det måske vil være knapt så godt for parforholdet, da min mand bla glæder sig lidt til han skal på eget værelse, og vores parforhold nærmest er ikkeeksisterende i øjeblikket da jeg er så træt hele tiden og mangler overskud og evne til andet et at tage mig af vores dreng, vasketøjet, spise og evt få et bad! Men min mand er da overhovedet heller ikke imod at vores dreng kommer over i vores seng, hvis det er det rigtige at gøre...
Kan du give mig nogen gode råd i forhold til nattesøvenen og forsøget på en dagsrytme? Ammer jeg ham for lidt eller for ofte? Jeg elsker ham så grenseløst meget, og vil så gerne være en bedre og mere oplagt mor for ham om dagen. Føler nu bare at jeg går i en slags tåge af træthed, i stedet fopr at nyde vores timer hvor han er vågen i fulde drag, Hvor må det være kedeligt at skulle pludre og lege med en mor der knap nok ved hvad for en ende der er op og ned på sig selv :o(
Kærlig hilsen
mig