Brev:
Søvn, amning, mad, uro
7. december 2009
Alder:
7 mdr.
Søvn, amning, mad, uro
Hej Helen,
Tak for dit svar omkring en dagsplan for min datter, planen er super god og hun er begyndt at spise meget mere om dagen!
Vi har dog imidlertid stadig en del problemer, som vi håber du vil hjælpe os med.
E kan ikke puttes uden at blive ammet, hun græder og er træt så hun er ved at falde om, men skal lige have brystet i munden og falde til ro, hvorefter jeg kan ligge hende i hendes seng (halvsovende) og hun falder i søvn selv. Vi har prøvet at putte på forskellige tidspunkter men intet har hjulpet.
Far kan ikke putte hvis jeg ikke er hjemme, den ene dag formåede hun at holde sig vågen fra kl. 14-21 fordi jeg var ude, da far skulle prøve at putte selv. Hun var dødtræt men sov alligevel ikke og far måtte ringe efter mig. Hun var mæt og tog kun lige brystet i munden og efter 2-3 sut kunne jeg ligge hende i hendes seng og hun sov!
Selvom hun er begyndt at spise mere om dagen vågner hun stadig mange gange om natten, indimellem tømmer hun et bryst når jeg tilbyder hende det, andre gange græder hun/pylre lidt og jeg kan nusse hende i søvn igen. Vores egen SP var her for 2 uger siden og sagde at, jeg skulle sove i et andet rum om natten så far kunne tage vores datter om natten og lære hende, at der ikke skal spises mad om natten. Hun ville nok blive hysterisk og græde men ville til sidst falde i søvn af udmattelse ...
Det kan mit moderhjerte altså ikke bære, så jeg håber du kan give os nogle andre råd. Hun har aldrig sovet igennem og vi er oppe på få gange hvor hun har sovet 4 timer i træk siden hun blev født.
Hun får grød 3 gange, til morgenmad får hun havregrød eller øllebrød, frokost ris-/majsgrød med grøntsager eller grøntsagsmos med kød/fisk aften: grøntsagsmos med kød.
Hun spiser ca. 1½ dl ved hvert måltid, men jeg kan ikke få hende til at spise mere end 1-2 teskeer frugtmos som mellemmåltid, hun gider simpelthen hverken frugtmos, frugt eller rugbrød, hun vil ikke engang røre ved frugten fordi den er lidt fugtig/saftig. Rugbrødet kigger hun længe på, vender og drejer det for til sidst at smide det på gulvet, har ikke ført det op til munden endnu selvom alt andet hun får fingre i ryger direkte i munden. Hvordan skal jeg vænne hende til at spise det??
Jeg synes også vi pt er inde i en periode hvor det virker som om hun har seperationsangst, hun klæber rigtig meget på mig. Jeg prøver at være så meget sammen med hende som muligt så hun ved jeg er der for hende, men samtidig er jeg også bange for at det vil blive en dårlig vane og hun efterfølgende slet ikke vil ligge selv. Måske seperationsagten er grunden til at hun stadig vågner om natten? (hun sover på vores værelse med sin seng op af vores, tremmerne er taget af så hendes seng nærmest er en forlængelse af vores)
Det var rigtig mange spørgsmål men vi har virkelig brug for hjælp, især med hendes natteroderi, jeg er helt udkørt fordi jeg er vågen hver time eller hver anden fordi hun er urolig og vågner. Vi har været hos en ørelæge med hende, men ørerne var fine.
Du må også meget gerne anbefale nogle bøger som kan give os værktøjer til putning til at sove igennem om natten.
Mange hilsner
De trætte forældre