Svar: Søvn, amning, mad, uro
7. december 2009
Alder:
7 mdr.
Kære trætte forældre
Dejligt at I kan bruge min plan for dagen, det lyder også som om at jeres datter spiser rigtig godt og er kommet godt igang med skemaden. Fortsæt amningen om dagen lidt endnu, så hun fyldes godt op der og ikke behøver søge brystet unødigt om natten.
Hendes mælkebehov er forsat stort og får hun ikke mælk = væske nok i løbet af dagen, så vil hun naturligt søge det om natten. Det er også fortsat helt relevant at hun får mælk aften, sen aften og tidlig morgen og at sove igennem i denne alder, betyder at kunne sove mellem 5-7 timer uden mælk. Det vil sige fra ca midnat til næste morgen tidlig. Der er altså ikke tale om at du skal give din datter en kold tyrker, lade far tage over og helt nægte hende mælk, hun skal stadig ammes og det er vigtigt! Men amningen midt nat skal du til at springe over og det kan du gøre på flere måder.
Det mest humane er at du tilbyder hende brystet som hun jo er vant til og søger, men at du så lader hende die kortvarigt og herefter trækker brystet ud af munden på hende. Hun får altså roen og nærheden, men fylder sig ikke med mælk.
Stille og roligt skal du så nøjes med at tage hende over til dig, ikke amme hende, men bare putte hende lidt, så hun stadig får din nærhed, mærker dig, du kærtegner hende som du plejer, holder hænderne på hendes krop, vugger hende lidt imens hun ligger ved siden af dig osv. så hun falder til ro med dette og uden brystet og stille og roligt skal du så gøre de samme ting imens hun bliver i sin seng.
Det er super! at hun sover i egen seng i forlængelse af jeres, det skal hun blive ved lidt endnu og du kan så berolige hende ved at give hende en hånd og kærtegne hende som du har gjort også imens du ammede hende. Du fjerner altså ikke bryst og dermed al tryghed på en gang, du fjerner brystet og sætter noget andet i stedet og på sigt jo også noget som far kan gøre - han kan sagtens putte med hende, holde hende i hånden, hjælpe hende med stillingskift osv. ligesåvel som du.
Det er helt perfekt at amme hende og putte hende i seng halvsovende. Hun skal ikke være spilvågen, men puttes lige der, hvor hun misser med øjnene og lige når at registrere at du lægger hende i sengen og at det er der hun falder i søvn og ikke i din favn. Det er super!
Når far er alene med hende på han lægge sig med hende eller gå med hende i armene og lade hende putte sig ind i hans favn. Så hun får nærheden og varmen som ved brystet. Hun må få lidt mælk - f.eks. af en flaske eller han kan sprøjte lidt ind i munden på hende med en lille engangssprøjte, så hun får lidt af det hun kender og derfor falder til ro. Måske skal hun puttes i barnevognen og trilles i søvn - sådan er det når mor er ude og far skal klare det hele, det kan godt ændre lidt på rutinerne og det er okay.
I takt med at hun bliver ældre skal hun nok lære at sove uden brystet og faktisk vil det være rigtig fint at du nu, hvor hun er 7 måneder begynder at springe amningen om formiddagen over, så hun lærer at blive puttet en gang dagligt uden at få bryst. I stedet skal hun så have en klud eller kærtegnes på en bestemt måde, puttes i sin barnevogn osv. og lulles til ro. Og stille og roligt vil hun så lærer at sove uden brystet. Amningen om eftermiddagen er den næste der forsvinder og på den måde vil hun lære at lade sig trøste og finde ro på nye måder og når det fungere om dagen, så fungerer det også bedre om natten :)
Med hensyn til mad i hånden, så må du blive ved med at prøve. Noget glider jo til munden med det samme, andet fanger hende bare ikke - men øvelse gør mester. Er det rugbrødsbjælker du har lavet til hende? ellers så se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem. Du kan evt. komme en lille smule smør eller frugtmos på rugbrødsbjælkens spids, så er den måske lidt mere interessant for hende at gumle på :)
Giv hende en agurkering på tommelfingeren. Skær en skive agurk på 1-1½ cm tykkelse og lav et hul i midten og sæt ringen på hendes finger. Det gør at hun let kan holde fast i den og så vender hun sig måske til at have 'det lidt fugtige' i hånden og vil måske synes det er okay - et forsøg værd :)
Hendes uro og søgen mod dig handler om alder og udvikling som du også er inde på. Børn vil naturligt i perioder være mere 'morsyge' og klyngende og det er helt okay. Det er vigtigt at du anerkender hendes behov for ekstra tryghed lige nu og prøver at være der så meget for hende som muligt. Lad hende sidde på dit skød og observere verden derfra, lad hende lige lære folk at kende inden de får lov til at tage hende i deres favn osv.
Jeg plejer at sige at man skal se det lidt som at mor-depotet skal fyldes lidt ekstra op, så hun har noget at tære af, når mor er ude af syne. Begyndende separationsangst og også motorisk uro kan sagtens være årsag til at hun vågner om natten ... her hjælper kun tiden, - hvis det er nogen trøst :)
Med hensyn til bøger om børn og søvn, så kan I se i min bogguide. Ellers kan jeg fortælle at min egen bog om børn og søvn udkommer i marts 2010 - jeg er godt igang! :)
Rigtig meget held og lykke.
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske