Brev:
Søvn og temperament - 5 mdr.
2. november 2009
Alder:
5 mdr.
Søvn og temperament - 5 mdr.
Kære Helen
Tak for en skøn side…;)
Jeg ved ikke helt, hvor jeg skal starte. D 13 maj (altså 5 ½ mdr.) fødte jeg en pige, som blev taget med hård kop.
Umiddelbart var hun ikke påvirket af fødslen, men da hun var tre uger, begyndte hun at skrige ret ofte og i rigtig mange timer ad gangen. Det er meget sjældent hun skriger nu, hvis hun gør, er det forbundet med, at hun har givet udtryk for træthed men ikke kan finde ro til at sove – og maks 30 min.
Jeg har længe haft en klar fornemmelse af, at hun er en baby, der kræver helt enorm opmærksomhed og nærvær fra os hele dagen – dette synes at være forværret (om man vil) i perioder. Hendes temperament fejler bestemt heller ingenting, og jeg synes hun har mange hektiske bevægelser – både når hun skal spise, sove og bare ligge og lege. Hun er en MEGET opmærksom pige, der gerne skal have det hele med. Dagene går faktisk bedst, hvis der er fuld aktion HELE dagen.
Jeg har ikke noget konkret spørgsmål, for der er flere områder, hvor jeg kan blive helt i tvivl om jeg griber hende smart an – især fordi hun faktisk ret ofte brokker sig.
Hun begyndte på grød for tre uger siden (får til middag og aften), og det går egentlig ret godt – nogle dage bedre end andre, men jeg supplerer med en flaske, hvis der er brug for det – hendes rytme ser nogenlunde således ud (skemaet er bare ment som lidt hverdagsviden):
Mellem 7:30-8:30 – vågner og får flaske med det samme, hvis det er mere end tre timer siden hun spiste sidst, ellers får hun, når hun beder om den.
10 (plus minus 30 min) – lur: mellem 40 min og 2 timer (hun kommer op, når hun vågner)
12 – frokost evt supplering af flaske
12:30-14:00 – lur (alt efter hvornår hun vågnede fra den første) – igen mellem 40 min og 2 timer
14:00 flaske
Herefter er rytmen meget forskellig – hvis hun sover to timer fra 14 og vågner kl 16, holder hun sig vågnen til kl 20. Hvis hun derimod hun sover 40 min, tager hun endnu en lur ved 17 tiden (går så i seng mellem 20:30-21:00).
19:00 aftengrød – så spiser vi alle tre sammen.
Jeg synes hendes sidste stræk om aftenen er for langt, hun brokker sig mere og piver over flere ting, men det er håbløst at putte hende, før hun er helt kørt ud. Hun bliver puttet med en hånd på maven, nogle gange må jeg holde hendes arme, fordi hun basker helt vildt med dem og virker til at holde sig selv vågen på den måde. Hvis jeg holder dem, finder hun hurtigt ro.
Vi bader hende hver aften som en del af aftenritualet (kun vand) og så får hun lov at sidde på en skulder for at falde lidt ned, men så snart hun ser sengen, bliver hun vild. Har du nogen forslag her, eller er det bare hendes alder. Det skal lige siges, at vi for 2 uger siden kunne ligge hende, og så faldt hun selv i søvn både dag og aften (det er så slut nu).
Jeg overvejer, om jeg skal forsøge at ligge hende noget før og så tage hende op, hvis hun alligevel ikke gider sove, men er det for ukonsekvent, vil hun bare blive forvirret af det???
En anden ting er hendes lure om dagen. Det er nogen lunde at få hende til at sove i barnevognen, hvis den kører??? Men hun har det med at vågne, så snart den står stille. Hvordan kan jeg afhjælpe det?? Jeg har forsøgt at stoppe med at trille, når hendes øjne er sprækker, så hun ikke mangler den trillende fornemmelse, når hun vågner – men det er ikke altid en skudsikker måde… Hvis jeg prøver at putte hende indenfor, er det nærmest umuligt for hendes at finde ro.
Når hun ligger for sig selv er hun begyndt at råbe/brokke sig helt enormt, især hvis der er noget hun ikke kan – hun forsøger i øjeblikket at kravle, og det vil bare ikke, hvilket betyder, at hun skriger og råber, så vi får helt ondt i ørene.
Jeg er faktisk lidt i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig til det, for på den ene side, så skal hun jo lære det, og på den anden side, så er hun jo tydeligt utilfreds. Nogle gange når hun ligger og leger skriger/råber hun også – ikke ulykkeligt bare irriteret, hvordan skal jeg forholde mig til det??? Hvis hun bliver ulykkelig i sit råber-/skrigeri, så tager jeg hende naturligvis op.
Til sidste er jeg nysgerrig efter din erfaring med meget temperamentsfulde og aktive babyer – er det noget der holder ved, når de vokser op. Jeg synes virkelig hun er en håndfuld, min lille trold – en dejlig håndfuld, men hold da op hvor er jeg udmattet, når hun er gået i seng.
Uha det blev langt - håber du kan hitte hoved og hale på mit indlæg.
Venlig hilsen
Louise