Brev:
Skiferie, mad og svamp?
16. september 2009
Alder:
14 mdr.
Skiferie, mad og svamp?
Hej Helen.
Først og fremmest tak for dine altid gode råd og overvejelser mht Askes søvn. Er utrolig glad og lidt stolt over endelig at kunne sige, at nu fungerer det bare. Han sover 1,5-2 timer til middag i vuggestuen og falder nu selv i søvn om aftenen og sover 11-12 timer med et par opvågninger. Han har gået et par måneder nu og er bare så glad det meste af tiden - det er bare dejligt:-)
Nu til mine spørgsmål:
1) Aske har i flere perioder haft et ret kraftigt rødt udslæt/røde knopper på hagen - tror det er fordi han savler voldsomt meget og der så hele tiden er fugtigt. Tror ikke det har noget med sutten at gøre, da han kun har den når han skal sove og måske lidt om tidlig aften når han er meget træt.
Tænker også at hvis det var sutten så ville det være rundt om munden og ikke kun på hagen? Har du et godt råd til en creme eller lign vi kan prøve? Vi har prøvet en fedtcreme fra apoteket, men synes ikke den hjælper.
2) Aske spiser rigtig fint og også med gaffel og ske selv. Vi supplerer dog stadig, så vi er sikre på at han bliver mæt. Han vil dog gerne made mor og far og bliver rigtig sur hvis vi ikke vil have maden. Ved at det er normalt i den alder, men har du et godt råd til hvordan vi undgår at han bliver sur? Vi siger som regel "det er til Aske, det her er mors mad" (og peger på vores tallerken). "Se, mor spiser også".
3) Til januar (når Aske er 18 mdr) skal vi på skiferie og regner med at have Aske med på pisterne nogle timer hver dag på en vandrerygsæk på ryggen af en af os. Det skal lige siges at vi begge er skiinstruktører og står rigtig godt på ski. Vi låner en rygsæk og vil vænne ham til den med nogle gåture herhjemme inden vi tager afsted.
Hvor længe kan vi forvente at han sidder af gangen? Og hvor meget tøj skal han have på indenuder flyverdragten? Vi glæder os helt vildt til at han skal opleve den fantastiske verden der er at stå på ski, men er samtidig også bekymret over hvordan det skal gå. Så hvis du har nogle generelle tips i forhold til at have så små børn med på skiferie må du meget gerne skrive dem.
Sidst men ikke mindst. Vi overvejer at tage til Canada og arbejde samt stå på ski i fritiden i minimum et år - men måske først om et års tid (når Aske er 2,5 år). Har du nogle erfaringer med hvordan det vil påvirke et barn i den alder at skifte verdensdel og sprog?
Ser frem til at læse dine svar. På forhånd tak.
Simon, Line og Aske