Brev:
Syrlige afføring
25. maj 2004
Alder:
15 mdr.
Syrlige afføring
Kære Helen
Min datter på knap 15 mdr. har i længere tid haft hyppige afføring - nogle gang helt op til 7 gange om dagen. Vi troede at det var en overgang da hun startede med fast mad, men det blev ved. Det er ikke et problem som sådan, bare noget vi skal være opmærksom på, især nu hvor hun er startet i vuggestuen (2 mdr. siden). Pædagogerne er dog også ret god til at skifte hende så tit hun laver noget i bleen.
Problemet er at hendes afføring tit er meget syrlige (og også ret tynd) og det betyder så at hun ofte har rød numse. Hun må ikke komme i vuggestuen når hun har tynd mave, men det er blevet meget normalt at hendes afføring er tynd og næsten altid er syrlig lige meget om hun er syg eller ej.
Hun har ikke nogle mærkelige spisevaner - spiser som vi gør, dog fortrækker hun brød/pasta/ris/bulgar i stedet for grøntsager. Hun spiser frugt, men ikke vanvitig meget, dog elsker hun æblemos i hendes grød om morgen. Mælk drikker hun hellere ikke så meget af (hun får mælkemineraler til at dække hendes kalk behov) så det er umulig for mig at se hvad det er der give hende sådan et tynd og syrlig afføring.
Hun er ellers en rask og frisk pige som har fuld fart på hele dagen og er glad og tilfreds.
Hvad kan jeg gøre for at lindre problemet som efterhånden er stået på i mange måneder? Er der noget bestemt mad som jeg skal holder hende fra?
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Janet