Brev:
Amning i konkurrence med flaske
12. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Amning i konkurrence med flaske
Kære Helen,
Lige siden fødslen har jeg kæmpet med at have mælk nok til min lille dreng. 14 dage efter fødslen foreslog sundhedsplejersken, at jeg supplerede med flaske i et par uger for lige at booste hans appetit (han faldt meget i søvn ved brystet) og hans vægt. Det skete også, så derefter gav hun igen grønt lys for, at jeg kun ammede, i et forsøg på at få min mælkeproduktion op at køre. Det følte jeg faktisk også, at den kom, for jeg havde langt mere mælk end før...men efter tre uger med det forsøg måtte vi alligevel konstatere, at han kun har taget 100 g på om ugen i snit i de uger. 10 uger gammel vejer han nu 4750 (mod 3770 ved fødslen) og er vokset fra 52 til 58,5 cm. Derfor skal jeg nu supplere med flaske efter hver amning.
Jeg er utrolig ked af ikke at kunne amme fuldt ud og kan allerede se en ond spiral, hvor han dårligt gider at tømme mig, fordi flasken er så meget lettere. Han suger glad løs fra mig de første minutter, men begynder så at stritte imod og græde, så snart han har taget overfladen, selv om der er godt med mælk tilbage. Hvad kan jeg gøre for at opretholde min mælk ved siden af flasken, så jeg ikke bare ryger ud i en dum spiral?
PS: han er i øvrigt en utrolig glad og smilende dreng, der sover fint om natten (vækker mig kun en gang og ammer), men har til gengæld ret svært ved at falde i søvn om dagen, med mindre han ligger og putter på min arm.