Sur og knotten dreng - får han for meget mælk - eller for lidt?

31. juli 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Sur og knotten dreng - får han for meget mælk - eller for lidt?

Hej

Jeg fødte for 18 dage siden en skøn dreng på 3900 g og 55 cm. Jeg har i forvejen en datter på 3½, og troede at det ville blive nemmere at tolke barnets signaler denne gang. Tværtimod, så er jeg meget mere forvirret denne gang.

Jeg er i tvivl om, hvorfor min søn i sine vågne perioder virker så anspændt/skrigende og ked af det, og jeg har desuden meget svært ved at vurdere, hvornår han har fået nok mælk. Han har lige fra starten været meget interesseret i at sutte, så amningen kom hurtigt igang. Vi har desuden suppleret med en sut for at tage lidt af presset fra mine bryster. Han sover max. 2 timer ad gangen, for derefter at vågne og ville have mad. Jeg ammer ham ca. 15 min., hvorefter han selv slipper - enten sovende som en sten eller med trang til at bøvse. Denne del af amningen går godt - han ligger højt med hovedet, så luften kan komme op og laver vacuum.

Efter en bøvs eller en tur på puslebordet (som er det eneste der kan vække ham) er han sur/græder og meget søgende med munden. Når jeg lægger ham til efterfølgende går det som regel helt i fisk. Han tager fat, men slipper hurtigt, da han kløjs i mælken eller bare ikke kan finde ud af at tage fat og spænder i hele kroppen (som havde han luft i maven). Så kan jeg få en bøvs ud af ham og lægge ham til igen, hvor han gerne sutter lidt, men hvor han hurtigt bliver sur og kløjs i det endnu en gang. Sådan kan det gentage sig op mod 1 time, medmindre jeg tager ham helt fra brystet. Så bliver han MEGET gal, men kan dog beroliges med sut, svøb eller puslebord. Han falder kun modstræbende i ...

Annonce

... søvn igen, og kun mens han er svøbt og på arm efter måske 30 min.

Jeg kan ikke forstå, at han bliver så gal, men han skal måske bare lære, at han kan få tilfredsstillet sine behov ikke kun vha. mit bryst, men også på anden vis.

Hvordan ved jeg egentlig, at han har tømt mit bryst - kan jeg gå ud fra, at det er tømt efter de første 15 min, så han bare skal lægges til det andet næste gang. Har prøvet at skifte bryst efter de 15 min., men det gør næsten bare situationen værre - han kløjs næsten mere i det, når mælken kommer så hurtigt fra "det nye" bryst. Hmm. Med andre ord - kan man tænke sig, at han har spist sig mæt efter 15 minutter - når han selv slipper, siden han bliver så sur i anden omgang. Det er vel ikke meningen....

Og hvorfor tror du, at han har så svært ved at falde til ro efter amningen, hvis han da ellers er mæt og afbøvset? Han virker egentlig stadigvæk sulten (søger, græder meget indtrængende), men kan åbenbart ik. Hmm. Med andre ord, er han ikke til meget hygge i tiden mellem amning og næste lur. øv. Han gylper og bøvser desuden en del.

Det er ofte om morgenen, efter at jeg har ammet ham liggende hver 2. time gennem natten. Desuden gylper han ofte spontant efter de ca. 15 minutters amning - det kan være når han ligger ned, men også på puslebordet eller i forbindelse med en bøvs. Det kan vel også tyde på, at han har fået nok... Syntes dog at gylpen er meget tyndtflydende, så er nervøs for, om han ikke når ned til den fede mælk... Undskyld en lidt rodet mail, men håber du kan hjælpe.

Hilsen Katrine, mor til Oskar

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S