Brev:
Sur og knotten dreng - får han for meget mælk - eller for lidt?
31. juli 2007
Alder:
0 mdr.
Hej
Jeg fødte for 18 dage siden en skøn dreng på 3900 g og 55 cm. Jeg har i forvejen en datter på 3½, og troede at det ville blive nemmere at tolke barnets signaler denne gang. Tværtimod, så er jeg meget mere forvirret denne gang.
Jeg er i tvivl om, hvorfor min søn i sine vågne perioder virker så anspændt/skrigende og ked af det, og jeg har desuden meget svært ved at vurdere, hvornår han har fået nok mælk. Han har lige fra starten været meget interesseret i at sutte, så amningen kom hurtigt igang. Vi har desuden suppleret med en sut for at tage lidt af presset fra mine bryster. Han sover max. 2 timer ad gangen, for derefter at vågne og ville have mad. Jeg ammer ham ca. 15 min., hvorefter han selv slipper - enten sovende som en sten eller med trang til at bøvse. Denne del af amningen går godt - han ligger højt med hovedet, så luften kan komme op og laver vacuum.
Efter en bøvs eller en tur på puslebordet (som er det eneste der kan vække ham) er han sur/græder og meget søgende med munden. Når jeg lægger ham til efterfølgende går det som regel helt i fisk. Han tager fat, men slipper hurtigt, da han kløjs i mælken eller bare ikke kan finde ud af at tage fat og spænder i hele kroppen (som havde han luft i maven). Så kan jeg få en bøvs ud af ham og lægge ham til igen, hvor han gerne sutter lidt, men hvor han hurtigt bliver sur og kløjs i det endnu en gang. Sådan kan det gentage sig op mod 1 time, medmindre jeg tager ham helt fra brystet. Så bliver han MEGET gal, men kan dog beroliges med sut, svøb eller puslebord. Han falder kun modstræbende i søvn igen, og kun mens han er svøbt og på arm efter måske 30 min.
Jeg kan ikke forstå, at han bliver så gal, men han skal måske bare lære, at han kan få tilfredsstillet sine behov ikke kun vha. mit bryst, men også på anden vis.
Hvordan ved jeg egentlig, at han har tømt mit bryst - kan jeg gå ud fra, at det er tømt efter de første 15 min, så han bare skal lægges til det andet næste gang. Har prøvet at skifte bryst efter de 15 min., men det gør næsten bare situationen værre - han kløjs næsten mere i det, når mælken kommer så hurtigt fra "det nye" bryst. Hmm. Med andre ord - kan man tænke sig, at han har spist sig mæt efter 15 minutter - når han selv slipper, siden han bliver så sur i anden omgang. Det er vel ikke meningen....
Og hvorfor tror du, at han har så svært ved at falde til ro efter amningen, hvis han da ellers er mæt og afbøvset? Han virker egentlig stadigvæk sulten (søger, græder meget indtrængende), men kan åbenbart ik. Hmm. Med andre ord, er han ikke til meget hygge i tiden mellem amning og næste lur. øv. Han gylper og bøvser desuden en del.
Det er ofte om morgenen, efter at jeg har ammet ham liggende hver 2. time gennem natten. Desuden gylper han ofte spontant efter de ca. 15 minutters amning - det kan være når han ligger ned, men også på puslebordet eller i forbindelse med en bøvs. Det kan vel også tyde på, at han har fået nok... Syntes dog at gylpen er meget tyndtflydende, så er nervøs for, om han ikke når ned til den fede mælk... Undskyld en lidt rodet mail, men håber du kan hjælpe.
Hilsen Katrine, mor til Oskar