Brev:
Amning før og/eller efter søvn
13. oktober 2022
Alder:
4 mdr.
Amning før og/eller efter søvn
Hej Helen
Jeg har indtil nu tilbudt bryst både før og efter søvn. Jeg oplever, at vores søn ofte ikke virker super interesseret i at spise efter lur. Dels bliver han ukoncentreret, men han sutter også kun lige kort på det - typisk nok til, at nedløbet går i gang, men han vil ikke rigtigt drikke, og så sker det at meget af mælken bare havner i en stofble. Jeg tænker derfor på om det vil være mere meningsfuldt at nøjes med at amme før eller efter søvn, så han måske er mere sulten og kan samle sig om det. Hvad tænker du - og i så fald, hvornår vil det så give mest mening at tilbyde? Før eller efter lur?
Vi har prøvet at amme i et mørkt rum mv, men uden det har nogen effekt på eller betydning for ovenstående.
Han virker i trivsel og sundhedsplejersken vurderede i forgårs en fin vægt. Han er i godt humør det meste af tiden, men kan godt være lidt irritabel, fx når han ligger på maven. Der er tissebleer, men han er gået fra at have afføring flere gange dagligt til, at der nu går flere dage i mellem. Til gengæld har han mere luft i maven og prutterne er begyndt at lugte mere.
Jeg tænker på, om det har noget at gøre med, at hans tarme gennemgår en modning lige nu. Jeg synes dog det er et underligt skift. Jeg har hørt, at der kan gå flere dage for ammebørn, men det har ikke været tilfældet for ham før nu. Kan det være indikator på han ikke får nok mælk?
Venlig hilsen