Amning før og/eller efter søvn

13. oktober 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Amning før og/eller efter søvn

Hej Helen

Jeg har indtil nu tilbudt bryst både før og efter søvn. Jeg oplever, at vores søn ofte ikke virker super interesseret i at spise efter lur. Dels bliver han ukoncentreret, men han sutter også kun lige kort på det - typisk nok til, at nedløbet går i gang, men han vil ikke rigtigt drikke, og så sker det at meget af mælken bare havner i en stofble. Jeg tænker derfor på om det vil være mere meningsfuldt at nøjes med at amme før eller efter søvn, så han måske er mere sulten og kan samle sig om det. Hvad tænker du - og i så fald, hvornår vil det så give mest mening at tilbyde? Før eller efter lur?

Vi har prøvet at amme i et mørkt rum mv, men uden det har nogen effekt på eller ...

Annonce

... betydning for ovenstående.

Han virker i trivsel og sundhedsplejersken vurderede i forgårs en fin vægt. Han er i godt humør det meste af tiden, men kan godt være lidt irritabel, fx når han ligger på maven. Der er tissebleer, men han er gået fra at have afføring flere gange dagligt til, at der nu går flere dage i mellem. Til gengæld har han mere luft i maven og prutterne er begyndt at lugte mere.

Jeg tænker på, om det har noget at gøre med, at hans tarme gennemgår en modning lige nu. Jeg synes dog det er et underligt skift. Jeg har hørt, at der kan gå flere dage for ammebørn, men det har ikke været tilfældet for ham før nu. Kan det være indikator på han ikke får nok mælk?

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to