Amme strategi

28. august 2022

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amme strategi

Hej Helen,

Jeg har læst med herinde et stykke tid og har nu fået lyst til selv at stille et spørgsmål.
Min datter er fra d. 17/6. Hun har taget fint på, og vejer ca 5700 g.

Vi har været lidt udfordret med søvnen, men fået nogle gode redskaber af vores sundhedsplejerske og nu går det godt de fleste dage. Så nu har vi det jeg vil kalde en søvn strategi (faste rammer omkring søvnen, når hun er træt og skal sove lur), som vi forsøger at holde os til og det plejer at virke. På gode dage sover hun gerne 3-4 lure af 2-3 timers varighed i liften i barnevognen. Ofte skal hun hjælpes videre i søvnen efter can 30-45 min.

Min fornemmelse er at hun sover bedst og længst hvis hun er godt mæt.

Nu synes jeg at jeg er udfordret på amningen. Min datter har opdaget sine hænder og har hånden i munden oftere ...

Annonce

... og oftere. Hun smasker også mere. Så jeg synes det er blevet sværere at se hvornår hun er sulten og mæt. Hun kommer oftere til begge bryster nu end hun gjorde før. Og spiser gerne begge i "bund". Måske fejltolker jeg hende?

Kan man lave en amme strategi, ligesom med søvnen? Nogle faste rammer omkring amning som jeg kan bruge, så hun får det hun har brug for og kan sove godt.

Jeg har læst at du før har rådgivet om at amme efter lur og før lur.

Jeg er nervøs for at give hende for meget mælk, så hun bliver overmæt og får uro i maven. Mit nedløb er kraftigt.

Jeg kan godt savne dagsstruktur og rytme. At dagene ligner hinanden mere og mønstret gentager sig. Men det er nok for tidligt at forvente?

Jeg håber du kan følge mine tanker og glæder mig til at høre dit svar :-)

Venlig hilsen
Ditte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København