Brev:
Ophør med amning
14. april 2021
Alder:
7 mdr.
Ophør med amning
Kære Helen.
Jeg søger lidt hjælp med at ophøre med amning, samt hvordan jeg så skal dække min knap 7 måneder gamle datters væskebehov.
Hun får 3 skemåltider om dagen; morgengrød, og frokost- og aftensmos. Morgengrøden er primært sveskemos, da hun har fået hård mave efter opstart af mad, men på sveskegrøden har hun afføring én gang dagligt. Hun drikker ikke særligt meget vand til måltiderne, fordi hun har svært ved at drikke af tudkop (og almindelig kop og snapseglas), men hun vil gerne forsøge.
På grund af den hårde mave vil jeg gerne give hende rigeligt væske, derfor får hun nogle gange en flaske med vand blandet med lidt mme efter måltiderne.
Jeg ammer hende stadig 5-6 gange i døgnet, og supplerer med flaske (mme+vand) 3-4 af gangene. Hun er blevet suppleret siden hun var en uge, da jeg ikke havde nok mælk.
Hun tager rigeligt på i vægt (vejer lidt over 9 kg), og jeg vil gerne trappe lidt ned i mælkemåltiderne, men samtidig være sikker på at hun får nok mælk og væske. Desuden vil jeg gerne ophøre med amningen i løbet af 1 måneds tid, pga vaccination mod corona inden opstart på arbejdet igen. Det er selvfølgelig lidt sørgmodigt, og jeg bruger også amningen til at få hende til at falde i søvn om aftenen.
Vores dagsplan ser nogenlunde sådan ud:
06.30: vågner og ammes
7.45: sveskemos og lidt havregrød (½ dl)
9: ammes og suppleres med 30 ml mme+60 ml vand
9.45-10.30/12 formiddagslur (nogle dage 45 minutter, andre dage 2 timer)
12: grøntsagsmos med kød (½ dl)
Ammes før eftermiddagslur + suppleres med flaske (30-50 ml mme + 60 ml vand)
ca. 13/15 -16 eftermiddagslur (puttes 2½ time efter opvågning fra formiddagslur, og sover i alt ca. 3-3½ time fordelt på de to lure)
17/18: grøntsagsmos med kød (½-1 dl)
18.15: Ammes + suppleres med flaske (20 mme + 100 ml vand)
20: flaske 180 ml mme, herefter ammes i søvn
Vågner nogle nætter 1-2 gange og ammes, men som regel højst én gang, og andre nætter kan hun beroliges uden brystet og falder i søvn igen.
Har du forslag til, hvordan jeg griber amningsnedtrapningen ud? Og hvor meget mme jeg skal give hende i stedet, samt hvordan jeg skal sørge for at hun får nok vand, når hun endnu ikke kan drikke det af en kop?
I forhold til at få hende til at sove uden amning: Hun er nyligt skiftet fra bedside vugge til tremmeseng i laveste niveau, og her havde hun nogle dage, hvor hun vågnede op da jeg lagde hende ned i tremmesengen efter amningen, og her fik jeg hende til at sove ved at synge en godnatsang, og have en hånd på brystet af hende, det tog mellem 5 og 20 minutter. Er det den vej, jeg skal forsøge, eller vil det være bedre at give hendes flasken i hendes seng, og forsøge at få hende til at sove sådan? Jeg vil gerne vælge den mest langsigtede løsning, men samtidig er det enormt hårdt at bøje sig så meget ned over tremmesengen for at holde hende på brystet.
På forhånd tak for hjælpen!
Venlig hilsen
Førstegangsmoren