Brev:
Kan ikke falde til ro efter amning
20. december 2008
Alder:
0 mdr.
Kan ikke falde til ro efter amning
Kære Helen
D. 3. december kom vores lille datter til verden. Vi synes, hun er den dejligste lille prinsesse, men hun giver os nogle udfordringer, der måske er helt normale - men da vi er førstegangsforældre, har vi ikke noget sammenligningsgrundlag.
Vi læser alle vegne, at babyer de første to uger spiser 6-10 gange, bliver skiftet og sover, samt at de - når de spiser - skal spise ca. 20 min. på det ene bryst og 20 min. på det andet.
Nu er hun 2½ uge gammel, og indtil nu ser det således ud:
Hun spiser 5-6 gange i døgnet. Hun slubrer maden (brystamning) i sig i ca. 10 min, hvor det for det meste lykkes hende at tømme det ene bryst. En enkelt eller 2 gange i døgnet vil hun også godtage at spise fra det andet bryst efter et bleskift.
Dvs. det sædvanlige er, at hun efter 10 min ikke vil have mere og bare ser rigtig træt ud.
I de næste 5-10 minutter blever der bøvset og gylpet.
Så begynder kampen med maven/tarmene (tror vi). Hun ømmer sig tydeligvis, trækker benene op og græder. Når vi holder hende på maven, mens vi sætter hende op, falder hun kortvarigt til ro. Vi forsøger også at lægge hende lidt på maven, massere maven, holde hende ind til os, give hende sut og prøve at tilbyde hende mere mad mm. Alt sammen virker kortvarigt (dog virker det med maden oftest ikke - hun griber og griber efter brystvorten men tager ikke fat - i stedet strækker hun sig som en flitsbue og skriger). Til sidst - 1½ til 2 timer efter hun påbegyndte spisningen - kan vi gående vugge hende i søvn.
Indtil videre ser vægten ok ud, men vi er alligevel lidt bekymrede, da det virker som om, hun bruger meget energi på maveonde og putning (ligeledes gør vi forældre), og pga. den lange putning får hun heller ikke så lang tids søvn, inden hun bliver sulten igen.
Det skal dog nævnes, at der er masser af våde bleer og afføring.
Har du et godt råd til, hvordan vi hurtigere får hende til at falde til ro og evt. afhjælper hendes maveproblemer?
Med venlig hilsen
Katrine