Mad, utålmodig og morglad

11. september 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Mad, utålmodig og morglad

Hei Helen :)

Jeg skriver fordi jeg har et par spørgsmål omkring min 6 uger gamle datter ...

Vi har lidt problemer med spisning.. Indtil for ca halv anden uge siden har jeg kun ammet hende, og der har slet ik været nogen problemer i det..
Eller jo ska nok lige siges at vores datter allerede i en tidlig alder viste at hun er en meget bestemt pige :) - Bliver hurtig sur/ked og har ik rigtig nogen tålmodighed .. Hun har ik noget lavt gear hvis man kan sige det sådan og når hun bliver ked / sur så er det højlyt og næsten allerede forsent at gøre noget for hun bliver meget ked og skriger højlydt..

Men vores problem med spisning startede for ca 1½ uge siden .. Hun var blevet mere og mere pivet, små ked og virkede ik mæt hele tiden.. og når man lagde hende til så kunne hun blive så sur/ked at hun ik kunne spise, hvor hun så kunne ligge i 2-3 min og skrige inden man så måtte tage hende op og trøste hende også prøve igen.. og man kunne hører at hun var sulten når hun var faldet til ro igen.. men så kunne hun blive sur/ked igen når man lagde hende til igen og sådan kunne det forsætte i lang tid.. så var en kamp at få hende til at spise ..

Så vi kunne ik rigtig holde til det mere og gik meget ud over mig, blev jo os ked af det og frusteret over hun ik spiste.. og fordi hun ik spiste ordenlig så gik det os ud over vores søvn.. men så prøvede vi med modermælk erstatning .. og det hjælp meget! Hun blev mere rolig og blev ik så hurtig sulten igen og var meget letter at ligge hende til.. Selvom det eneste jeg gav hende var 10-20 ml ca 3 gange om dagen (Middag, aften og inden hun skulle putte) .. også spiste hun os hos mig .. Så syns egentlig vi havde fundet løsningen .. . men ville lige spørger min sundhedsplejske til råds ..

Jeg ringede til hende sidste i sidste uge og hun kom hjem til os i mandags ..- Hun mente ik der var noget som helst galt med min mælk, som jeg havde været bange for, men det bare var fordi vores datter er meget hurtig til at blive sur og ik har særlig meget tålmodighed og hun rådede mig til at tage kampen op og kun amme .. Så det prøvede jeg men allerede dagene efter gik jeg tilbage til en smule modermælks erstating.. , men nu syns jeg egentlig ik der mælk nok i mine bryster til hun kan blive mæt.. Kan det være rigtigt? Kan mælken forsvinde fordi man er bange for der ik er nok? .. og kan hun virkelig ha brug for så meget mad at der ik er nok i 2 næsten helt fyldte bryster? .. Og ska jeg bare lade hende spise så meget hun kan indtil hun selv siger stop? For f.eks her til middag fik hun af begge bryster plus 25 ml modermæks erstatning?

Så er mit spørgsmål egentlig bare - syns ...

Annonce

... du jeg giver for let op? Er der noget jeg gør forkert? Og hva vil du rådede mig til?

Er det forkert at jeg heller vil ha en baby som virker glad og tilfreds og mæt det meste af dagen? End en baby som er pivet, små ked, som virker sulten og skriger meget hele dagen lang ?

Min andet spørgsmål er om du tror min datter evt har kolik? Havde jeg selv som lille, men min mor som lige har været her et par uger syns ik, og jeg syns heller ik hun er som hverken lægen eller sundhedsplejesken beskriver kolik.. For jo hun skriger jo stort set kun når hun r sulten eller overtræt? Med det samme hun kommer op med mors skulder holder hun jo op med at være ked.. Hun er meget morglad og det må hun os gerne syns jeg :) .. - Men hun kan godt skrige højt et par gange i løbet af dagen og os hvis hun bliver lagt fra mig men stopper igen med det samme hun kommer op men sådan tror jeg bare hun er .. Men hva tror du? :)

Mit 3. spørgsmål er omkring varme:
Vores datter har det meget tit for varmt men syns bare næsten ik jeg kan give hende mindre tøj på .. Når hun er ude at sove så har hun en lille hue på, bukker og sin body - måske en trøje og så dynen.. og om natten kun en body og dyne selvfølgelig.. Men stadig kan hun nogen gange godt slå ud i hele ansiget? .. Hva gør jeg forkert? .. for nogen af knopperne bliver i et lang stykke tid ? og hun har rigtig mange af dem i nakken og hele hovedet når hun har haft det forvarmt?

4. spørgsmål er omkring min kæreste og vores datter.. Han kan ik rigtig trøste hende.. - hvis hun er ked r det kun mor der dur.. Han kan ik rigtig være sammen med hende alene for hvis hun bliver ked, kan han intet gøre.. Selvom han leger med hende, snakker med hende, bader hende o.s.v så syns jeg ik der noget der virker.. Er der noget vi måske gør forkert? Har du nogen gode råd vi evt kan bruge :)?

Og sidste spørgmsål er omkring rytme og sovevanere? Kan man forvente en rymte af en 6 uger gammel baby? Syns hun er ved at sove på de samme tidspunkter hver dag (Ihvertfald de 2 store - Middags lur ca 14.30/15-16.30/17 også nat fra ca 1 - 5 ) og lidt med spisning syns jeg os der er lidt .. men jeg prøver at vidt muligt at gøre de samme ting hver dag og samme steder så hun kan få en rytme, men ved bare ik om det for meget at kræve af hende at hun ska spise der og der? Syns det svært at skulle bestemme når hun bliver ked? .. f.eks når jeg mener hun ska ud og sove i sin barnevogn og hun ik vil sove lige der? .. Syns du jeg gør det forkert?

Håber du forstår mine problemer .. Håber du kan hjælpe.. Er vores første barn så er helt ny inden for alt det her :) På forhånd tak

Med venlig hilsen
Michelle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder