Brev:
Er 2 x 5 minutters amning nok?
26. marts 2004
Alder:
1 mdr.
Er 2 x 5 minutters amning nok?
Jeg har lige været til 5 ugers undersøgelse hos vores praktiserende læge. Vores søn Oliver vejer 5500 g og er 58 cm lang. (4700g/55cm ved fødslen)
Hos lægen fortalte jeg at Oliver, den sidste uges tid, havde været meget urolig og græder det meste sine vågne timer. Jeg ammer ham 6-8 gange i døgnet af 20-30 minutters varighed ialt på begge bryster. Lægen mente, at han fik for meget mad, og sagde at jeg kun skulle amme 5 minutter på hvert bryst. Jeg kommenterede at jeg havde hørt fra min egen sundhedsplejerske at drengen skulle have lov til at spise, når han havde lyst, dog ikke mere end 20 minutter på hvert bryst. Lægen var uenig og insisterde på at han kun skulle have 2 x 5 minutter.
Nu har vi forsøgt os med lægens råd i 2 døgn. Det virker som om at hans maveproblemer er gået over og vi har haft nogle gode stunder, hvor han har været glad og opmærksom, men tilgengæld bliver han MEGET utilfreds når han har spist, og græder utrøsteligt op til 1½ time efter hver amning. Han savler og viser suttelyst. Han plejer at have daglig afføring, nu har der ikke været noget siden vi gik over til 2 x 5 minutters amning.
Skal vi blive ved med at følge lægens råd, eller skal han have lov at spise mere?
Med venlig hilsen
Henriette