Søvn - snart 4 måneder

23. maj 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvn - snart 4 måneder

Hej Helen,

Vores datter på snart 4 måneder, giver os nogle udfordringer ift. hendes lure om dagen og generel nattesøvn.

Om dagen sover hun max 4 lure á 20-30 minutters varighed. Men det er også kun muligt, hvis hun ligger hos os og sover. Hvis ikke, så vågner hun efter 5 minutter. En gang dagligt går vi tur med barnevognen, hvor hun sover 45 minutter- og vågner selvom den er i bevægelse stadig. Vi har forsøgt me en Rockit, hvilket heller ikke fungerer.

Om aftenen falder hun først i søvn mellem kl. 22-23, enten ved at hun bliver lagt til brystet eller vi sidder og bouncer på en pilatesbold. Nogle aftener lykkedes det os, at ligge hende i tremmesengen, men når hun vågner første gang kan vi ikke ligge hende tilbage. Hun falder kun i søvn med mit bryst i munden og hver gang jeg fjerner det, vågner hun. Derfor ligger hun imellem mig og hendes far. Hun vil hverken tage sut (og vi har prøvet alle slags - det der nærmede sig mest var natursutten, indtil hun begyndte at skubbe tungen ud til siden på den) eller nusseklud. Hun kan nogle gange bruge sine fingrer. Hun sover faktisk fint igennem (så længe jeg ligger tæt med hende og mit bryst ved hendes mund) og vågner først rigtigt ved 10-tiden - hun vågner 2-3x om natten hvor hun vil have mad.

Vi har snakket med vores sundhedsplejerske, da det er meget frustrerende at skulle ligge brystet til hele natten og vi/jeg er efterhånden ved at være udkørte. Vores sundhedsplejerske sagde, at vi nu skal ligge ...

Annonce

... vores datter i tremmesengen kl. 19 og tage mere styringen omkring sovetidspunktet. Når vores datter nok vil begynde at græde, skal vi kun tage hende op når hun var bliver hysterisk, hvor vi skal berolige hende, for igen at ligge hende - dette skulle vi fortsætte med indtil hun sov. Vi må godt ligge en hånd på hende, holde hende i hånden, blidt ryste hende osv. Det er en meget hård måde at skulle gøre det på, og vi synes også det er meget pludseligt at rykke hendes sovetid så meget. Så vi tænker om der er en mere skånsom måde at ligge hende på og mere gradvist. Det er det vi håber på du måske kan hjælpe med?

Yderligere sagde vores sundhedsplejerske, at vores datter minimum skal sove 1,5 time i hendes lure og skal spise hver 3. time. Men vi aner ikke hvordan vi skal få hende til at sove længere...?

Hun er en dejlig pige der både er let til smil og er nysgerrig på verden, så vi er ikke i tvivl om, at hun trives. Samtidig er hun meget tryghedssøgende og vil meget gerne være i kontakt med os hele tiden. Hun kan godt ligge ved aktivitetstæppet for sig selv et godt stykke tid og pludrer også meget her. Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men hun vejede 4105 g ved fødslen og nu er hun oppe på 7,6 kg. Hun får mad ved brystet og vi supplerer med flaske 2x dagligt (2. måltid på dagen og ca. kl. 19), da jeg ikke danner nok brystmælk.

Vi håber du kan hjælpe med nogle gode råd til putning, middagslure og nattesøvn.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Sandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.