Brev:
Finmotorik og læring
23. september 2018
Alder:
4 år, 2 mdr.
Finmotorik og læring
Kære Helen
Vores yngste søn bliver 5 år i denne uge. Har er en dejlig, sprudlende og humoristisk dreng :)
Som du tidligere ved fra vores breve så er han cirka 1 år forsinket i tale og sprogforståelse (det blev konstateret for 1 år siden). Han har udviklet sig meget siden og er sprogligt blevet stærkere. Men jeg er stadig bekymret for om han når at bliver klar til skolestart næste år og egentlig hælder vi til at vi gerne vil have at han får udskudt skolestart. De kender til vores ønske i børnehaven og de er ved at sprogteste ham igen over efteråret således at vi sammen kan tage stilling til om han skal vente 1 år.
Jeg ved dog at det er sjældent at de gør dette i børnehaven/kommunen. Vi ventede jo 1 år med storebror, men det var fordi han ikke rigtig var klar rent modent og havde svært ved at sidde stille. De var også imod det i børnehaven men de sagde at vi bestemte i sidste ende. Vi er i dag så glade for at vi stod på for det har været så godt for storebror at vente 1 år. Han klarer sig rigtig godt i skolen og elsker at gå i skole. Så måske vi er lidt farvet af storebrors eksempel...men.
Lillebror sætter sig aldrig på eget initiativ ved bordet for at tegne/perle eller lave andet finmotorik. Så vi må indimellem selv lægge op til det og få ham hen til bordet. Vi prøver at holde det sjovt og hyggeligt.
Han kan slet ikke skrive bogstaver og han har slet ingen interesse for det. Han kan heller ikke skrive tal. Ikke engang 1 tal kan han skrive. Jeg prøvede idag at sidde med ham og jeg tegnede selv et 1 tal og hjalp ham igang, men han lavede hele tiden vandrette lange streger og han har også svært ved at holde på blyanten.
Han har 4 timers sproghjælp i børnehaven og det har været rigtig godt for ham.
Har du nogle ideer til hvordan vi kan få noget mere læring ind i hverdagen - evt bøger eller redskaber som vi kan bruge?
Han kan tælle til 10 men kludrer i resten af tallene op til 20. Han har også meget svært ved at holde koncentrationen og vil egentlig kun lege med det som han selv vil- lego, magformers (magneter), togbane osv.
Motorisk er han god og løber hurtigt og har lige lært at cykle uden støttehjul.
Tak for hjælpen Helen :-)
Hilsen
En bekymret mor