Svar: Feber, sommertemperaturer og platte fødder

6. maj 2007

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Molly

Helt overordet set, så bør børn som er syge og derfor har feber ikke være ude, men bør holdes inde, hvor de bedst kan observeres.

Det er vigtigt at man sørger for at der er køligt og frisk luft indendøre og dette gøres bedst ved at sørge for at solen ikke trænger ind. Derfor er det altid rigtig godt at bruge et nordvendt værelse og rulle ned/trække gardiner for. Vinduet kan stå på klem, så der kommer frisk luft i rummet.

Når det er sagt, så kan jeg dog godt se din pointe, at hvis det nu er rigtig varmt og det mest rare sted at være er under et skyggefuldt træ i haven - så må det være sådan. Men her sidder du jo så også på et tæppe ved siden at din datter og lader hende ikke stå i barnevognen alene - og det er det, som er vigtigt, at du kan observere hende, hvordan hun har det, hendes almentilstand.

Temperatur bør måles i et køligt rum og helst, når barnet har hvilet sig. Temperaturen hos et barn der har løbet rundt og leget kan godt være mellem 37,5-37,9 men når barnet så får lidt af tøjet af og slapper af, så falder temperaturen igen. Det er således normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen og stiger i forbindelse med aktivitet og det er ikke det samme som at barnet har feber.

Man skal altid se på barnets almene tilstand og ud fra dette vurdere hvorvidt barnet har det godt eller ej. Feber er et tegn på at barnet er syg, men temperaturen eller feberen siger ikke noget om hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at selvom børn er alvorligt syge, så behøver de ikke have særlig høj temperatur - de vil tilgengæld virke sløve, vil ikke spise og drikke, leger ikke - de ligger bare hen. Og på samme måde kan børn have en meget høj ...

Annonce

... temperatur uden at fejle noget alvorligt.

Man taler normalt om feber når temperaturen er over 38 grader.

Det er en god idé at holde barnet hjemme en dag efter sygdom, så man lige sikrer sig at barnet har det godt igen inden man sender hende i institution. Der er dog intet i vejen for at barnet kommer ud, leger ude, kører tur i barnevogn osv. dagen efter sygdom - hvordan barnet reagerer på dette viser jo også om hun er klar til at komme af sted - det er jo de ting, der sker i institutionen.

Med hensyn til platfodethed, så er det sådan at børn har disse 'babyagtige' bløde fødder helt op i 2 års alderen. Der er dog børn som fortsat mangler svang i deres fod helt op i 4 års alderen eller længere og det er normalt ikke noget man gør noget ved, man giver således ikke specialsko eller kommer indlæg i skoene.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle børn har også naturligt en indaddrejning af foden og ofte er det heller ikke noget man gør noget ved. Det er sådan at fødderne ændrer sig under hele opvæksten og børn går igennem stadier, hvor de er platfodede, hjulbenede og kalveknæede:o)

Børn bør jo ses til årlig undersøgelse hos lægen og her vil man også drøfte barnets fødder, fodstilling osv. Hvis man fornemmer at barnet har problemer med sine fødder, så kan man altid tale med lægen om at få en henvisning til en ortopæd, som kan vurdere, hvorvidt det er noget man skal gøre noget ved.

Det er altid en god idé at lave øvelser med sit barn, hvor barnet skal hoppe på forskellig vis, det kan også være at hoppe på en trampolin, gå på tæer, gå på hæle osv.

Rigtig meget held og lykke med jeres lille pige fortsat:o) Og dejligt at høre at I nu har været forskånet for sygdom i mere end en måned - 7,9,13 :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind et par Gogsig barfodssko til din guldklump

Værdi 645 kr

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor