Svar: Vågner efter en halv time II
21. februar 2013
Alder:
5 mdr.
Hej igen
Ja det er nødvendigt med 2 flasker om natten når man kun er 5 måneder :)
De fleste børn vil i denne alder have brug for 1000 ml mælk i døgnet, for at få deres behov for mælk og dermed væske dækket. Nogle drikker naturligvis lidt mere og andre lidt mindre, det kommer an på hvor fysisk stor barnet er. Og det er vigtigt at skemaden ikke udgør så stor en mængde, at det erstatter antallet af flasker.
Først i 6 måneders alderen vil man ofte kunne begynde at springe en flaske om natten over. At sove igennem i denne alder betyder at barnet kan sove 5-6 timer uden mælk. Dette tidspunkt vil ofte ligge mellem 23-24 og 05-06. Hos børn der får flaske vil det dog også sagtens kunne ligge sådan at barnet får flaske kl 20, kl 02 og 06, så det længste søvnstræk ligger mellem kl 20 og 02 og ikke fra midnat.
I 7 måneders alderen vil antallet af flasker ofte blive skruet ned og mængden af skemad og antallet af måltider øges. I denne alder vil det ofte passe at give 4 flasker i døgnet og de ligger ofte hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således flaskerne formiddag og eftermiddag (og den midt nat) der fjernes først :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske