Svar: Aftengråd - 8 mdr.

6. marts 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Gemma

Tak for dit brev :)

Jeg ved godt at der er kulturelle forskelle og derfor stor forskel på hvordan man gør ting omkring børn - alt efter i hvilket land man bor. Desværre ændrer det dog ikke på at børns søvnbehov generelt vil være nogenlunde ens over hele verden og derfor er det naturligvis problematisk, hvis jeres dreng ikke kan sove to gange dagligt, som han tilsyneladende har behov for :)

Rent søvnteorektisk / fysiologisk har han behov for to lure dagligt, når han er 8 måneder gammel og derudover giver din beskrivelse af ham også indtryk af at det er hans behov - når og hvis han kun sover en lur midt på dagen og vågner kl 13.30 så bliver efter middagen naturligt alt for lang for ham og han lyder derfor til at blive for træt til at kunne koncentrere sig nok om maden sidst på dagen - han mangler faktisk en times søvn ...

Hvis han ikke kan sove om formiddagen og skal nøjes med én middagslur i institutionen, så kan det være nødvendigt at du hjælper ham med at få en lur derhjemme om eftermiddagen. Så må han sove en lur sidst på dagen, så han vågner og naturligt igen har overskud til at spise sin mad, kravle rundt, udforske verden osv.

Det er dog sådan at søvn der ligger efter kl 16 ofte vil "æde" af nattesøvnen og det betyder at du skal være forberedt på at en sådan rytme vil gøre at han enten skal senere i seng, at han vågner tidligt om morgenen eller måske får en opvågning midt nat. Det kunne dog være en løsning at arbejde på at han går senere i seng og satse på at en sådan rytme vil være en god løsning for jer.

I givet fald kunne en plan se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på, ...

Annonce

... frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mad i hånden at gumle på, forskellige risretter, pastaretter og lignende er godt. Suppleres med små hapsere af fiberholdigt brød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Vand af kop. Hvad de nu serverer i vuggestuen, hvor han skal passes :)

Flaske og puttes til middagslur kl 12 som nu.

Eftermiddag 14: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop mælk kl 16.30 og puttes til ekstra lur, sover her måske 45-60 minutter.

Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, almindelige børnevenlige retter gerne ris og pastaretter og retter med sovs. Der serveres kød, fisk, grøntsager, kartofler osv. Mad der smager af noget. Der skal både være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet, det kan være en havregrød eller en flerkornsgrød, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten kl 21 eller hvornår han viser sig parat - det afhænger helt af hvor sen og hvor lang hans eftermiddagslur er.

En gang i løbet af natten: Ammes x 1 og sover herefter uden yderligere mælk.

Når planen er som nu hvor han kun sover en gang i vuggestuen og sover om eftermiddagen hjemme, så vil det være godt med banan og mælk at sove på inden luren hjemme og så vågne og få aftensmad. På den måde forsvinder "før aftensmadsmåltidet" og hans overskud til at spise aftensmad vil forhåbentlig også være større. Og samtidig vil han puttetidspunkt til natten naturligt også være senere.

Jeg håber at ovenstående giver lidt idé til hvad I så kan gøre hos jer - når nu situationen er som den er :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

22. maj 2024 | Sovevaner | 1 mdr.

Søvnudfordringer 7 uger baby

Hej Helen, Jeg har en datter på 7 uger. Jeg har udfordringer med at få...

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind et par Gogsig barfodssko til din guldklump

Værdi 645 kr

tilmeld

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)