Aftengråd - 8 mdr.

6. marts 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Aftengråd - 8 mdr.

Hej Helen

Jeg skrev til dig for godt en uge siden vedr. nattesovning for min 8 mdr gamle dreng. Jeg har i den forbindelse lige et par opklarende bemærkninger og flere spørgsmål:

Vores dreng har desværre ikke mulighed for at sove i et separat rum eller barnevogn i den vuggestue han skal gå i. Vi bor i udlandet, og det er bare sådan tingene er her, uanset, at vi synes, det er en dårlig ide. Beskeden fra vuggestuen er, at hvis de er trætte må de selvfølgelig gerne sove, men det bliver så i en rejseseng midt i et lille rum, hvor alle børnene leger. Man skal altså være en usædvanligt god sover, for at det vil ske (og det er vores søn så afgjort ikke).

Det går rigtig fint med at lægge ham på slaget 12 i barnevognen næsten uden rokning og uden at blive taget op (i dag uden noget). Men han vågner jo så ca 13.30 og det er rigtig lang tid, at han så skal holde sig vågen til aften. Om aftenen bliver han ked af det og meget morsyg og pjevset. Det gør han uanset om han får powernap eller ej, men han skriger endnu mere, hvis han ikke har fået en powernap.

Lige nu får han grød med frugtmos kl 14, og det spiser han godt af. ...

Annonce

... Han bliver tilbudt lidt grøntsags-frugtmos og en kop mælk kl 16, som han sjældent spiser det store af. Vi kan for tiden stort set aldrig få ham til at spise aftensmad, han skriger så snart han bliver sat i stolen. Jeg kan nogenlunde trøste ham, hvis jeg tager ham op, men så snart vi sætter os ved bordet, begynder han igen. Vi spekulerer lidt op, om vi måske skal lade være med at tilbyde ham noget sidst på eftermiddagen, og så istedet givet ham aftensmad fx kl 17? Om han måske er blevet for oversulten kl 18?

Det skal siges, at han er meget lang af sin alder, men slank. Han har altid været lidt pjevset med sin spisning, men når vi er på cafe, hvor der sker noget, spiser han rigtig godt, og han er glad for selv at spise.

Du skrev og anbefalede føraftensmad, men jeg kan ikke helt finde ud af, hvordan man gør det med en baby? Han kan jo ikke rigtig løbe rundt med et stykke et eller andet i hånden. Han taber det, hvis han ikke koncentrerer sig. Han er et meget aktivt barn, så hvis man sætter ham på gulvet med noget i hånden, vil han smide det og straks kravle afsted (har prøvet).

Mange hilsner og tak for din hjælp

Gemma

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer