Svar: Knop på penis
24. januar 2008
Alder:
18 år
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som en talgknop/talgkirtel du har fået. Det er helt ufarligt og vil normalt forsvinde af sig selv. Når en talgkirtel bliver lidt betændt, så er det at vi kalder det bumser og derfor lyder det meget passende på din beskrivelse, at der her er tale om en talgkirtel.
Talgkirtler har vi mange steder på kroppen, oftest kender du det fra ansigtet, omkring næsen, hvor de ses som hudorme. Talgkirtler har man dog også forneden og mænd har især mange talgkirtler omkring penishovedet. Når man trækker forhuden tilbage, så vil du kunne se nogle små hvide knopper, det er talgknopper som beskytter penishovedet mod udtørring. De danner lidt fedtstof (smegma preputii), som skal fjernes dagligt med rent lunt vand og evt. lidt uparfumeret sæbe. Talgkirtler eller talgknopper, kan dog også ses ned ad på penis eller på pungen.
Hvis det ikke bliver mere eller bliver værre, hvis du ikke får nogle symptomer som rødme, svie, kløe, smerter eller lignende så vil det sandsynligvis være nok at du bare sørger for at vaske dig dagligt. Du kan købe intimsæbe hos Matas eller på apoteket, også noget der er lavet specielt til mænd. Det vil være udmærket at du bruger det.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske