Svar: Pige på 13 og hygiejne

26. juli 2004

Kategori:
Alder:
13 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Jeg synes det er helt relevant at en pige på 13 år ved hvordan man skal vaske sig selv og at det er vigtigt at vaske hænder, når man har været på toilettet.

Bakterier mellem børn er lige så 'farlige' som bakterier mellem voksne. Derfor indfører man jo f.eks. og rutiner om håndvask før madpakkespisning osv i mange børnehaver.

Problemet hos jer er nok at du og pigens far ikke er enige om at en god hygiejne er en god idé. Hvis I var enige, så var det jo mere simpelt at overholde de regler der er hos jer. Men pigen ved jo godt at I er uenige og derfor gør hun som det passer hende. Hun har jo sin fars opbakning.

En god måde at fortælle om hygiejne på til en teenager er at fortælle om sved. Når sveder udskiller man også affaldsstoffer og det lugter. ...

Annonce

... Ofte kan den der sveder ikke selv lugte det, men det er jo ikke rart at blive mobbet fordi man lugter og derfor er det rart hvis nogen gør opmærksom på det, så man kan gå i bad og evt. bruge en dejlig creme eller parfume.

Derudover vil jeg foreslå jer at gå ind på hjemmesiden: madklassen.dk som henvender sig til børn i alderen 10-14 år.
Madklassen.dk er bygget op omkring temaerne "Frugt og grønt", "Sukker", "Sund mad", "Krop og motion", "Bakterier i maden" og "Læs på mærkerne".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du på siden i søgefeltet skriver hygiejne, så kommer der forskellige artikler frem som blandt andet omhandler bakterier i maden og rengøring. Herunder hvorfor man skal sørge for at vaske sine hænder, hvorfor karkluden skal smides til vask osv.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S