Svar: Kontakt - 5 mdr.

20. april 2012

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære LSK

Tak for dit brev :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, men er nogså nødt til at sige, at det jo er nærmest umuligt for mig at vurdere din drengs og din kontakt, da jeg ikke kan være i rum sammen med jer og derfor er du nødt til at drøfte dette med din sundhedsplejerske eller læge ... :)

Der er ikke noget i det du skriver, som får "adfarselslamperne til at blinke" hos mig. Din dreng udvikler sig rigtig fint sprogligt, og det gør han naturligt som en del af den kontakt der er imellem jer. Det er helt naturligt at din dreng nogle gange vil invitere dig til at snakke og at han andre gange "bare" vil ligge og snakke med sig selv. Han vil naturligt gøre begge dele.

Man kan sige at med den alder han har nu, så vil han begynde at blive mere og mere bevidst om at han via lyd kan få din opmærksomhed. Børn i denne alder vil f.eks. godt i forbindelse med at være forkølet begynde at hoste og efterfølgende, når de er raske igen, så kan de godt finde på at "hoste" fordi de er bevidste om at de med hostelyden får mor eller far til at kikke.

Det er også helt naturligt at han ikke kikker intenst på dig hele tiden, men nogle gange pludrer og samtaler I uden stærk intensitet. Der er også forskel på hvor intenst du kikker på din mand, når I taler sammen. Nogle gange ser du ham dybt i øjnene, andre gange ser du næsten ikke på ham, når du taler til ham ... men det betyder ikke at der ikke er kontakt imellem jer.

Det er vigtigt at du kan have øjenkontakt med din dreng og det lyder det som om at du har. Du kan tilkalde hans øjenkontakt med lyd og når han kikker væk og har brug for en pause fra dine øjne, så søger han dig naturligt igen senere, når han atter er parat. Og det er helt naturligt at han kikker væk og det skal han have lov til. Nogle gange kan du sagtens blive ved med at ...

Annonce

... snakke til ham og hans øjen vil søge dine igen. Andre gang vil han have brug for en pause og lidt ro. Der er ingen faste regler, du er nødt til at prøve dig frem.

Man kan godt presse børn til at have for meget øjenkontakt, gør man det, vil de ofte begynde at græde og vil protestere og kikke væk, fordi det tydeligt bliver for meget for dem. Der er ikke noget der tyder på at du har talt for lidt med din dreng, der er heller ikke noget der tyder på at du taler for meget med ham, det lyder som om at du taler fint med ham ... :)

Det er helt naturligt, at han når han ammes nogle gange kikker på dig og andre gange "bare" koncentrerer sig om at spise. Nogle gange er det rigtig dejligt for ham at se på dig, se dig i øjnene, men ofte vil det være ligeså dejligt for ham at se på f.eks. din halskæde, dit bryst eller måske bare lukke øjnene imens han spiser.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er rigtig dejligt at lillebror tydeligt viser interesse i at kommunikere med storebror og ofte er kontakten mellem søskende tydeligere og en anden end den kontakt der er mellem voksne og barn. Børn kan godt se at de taler med børn og det gør det rigtig dejligt for dem at pludre sammen :)

Som sagt vil det være en god idé at drøfte kontakten med læge eller sundhedsplejerske. Du har tidligere skrevet at din sundhedsplejerske er sød, men at hun mener at "problemerne ligger i dit hoved" og at du ikke rigtig får noget ud af at tale med hende.

De fleste sundhedsplejersker har "åbent hus", "babycafe" eller andet, hvor man som forældre kan komme og det gælder også i den kommune hvor du bor. Her er der flere steder mulighed for at deltage i åbent hus. Du kunne derfor prøve at spørge en af de sundhedsplejersker, der er der, og på den måde få en andens mening .... :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :) Knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

29. maj 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Motorisk sansesøgende

Kære Helen, Så er det os igen 😅 Vi har jo en dejlig dreng på 2 år...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!