Kontakt - 5 mdr.

20. april 2012

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kontakt - 5 mdr.

Kære Helen

Du skal have tak for dit omfattende svar på min beskrivelse af min lille søn relateret til pludredialoger.

Jeg føler mig ret sikker i forhold til at stimulere ham sprogligt. Det er egentlig ikke det, der er problemet for mig. Det, jeg er i tvivl om, er, om vi har ordentlig kontakt. Som jeg skriver til dig, er det faktisk kun få gange, hvor jeg har følt, at vi havde en regulær samtale – disse gange har jeg kunnet mærke en intens kontakt og var slet ikke i tvivl. Jeg kunne tydeligt mærke, at min søn inviterede mig til at snakke, og jeg havde en sikker fornemmelse af, at han svarede mig, når han sagde noget igen.

Min søn pludrer meget, men jeg er simpelthen i tvivl om, hvorvidt han egentlig inviterer mig til at snakke med sig, eller om han egentlig bare ligger og snakker med sig selv, uden at hensigten er at invitere mig.

Jeg tænker, at der må være en eller anden måde, jeg kan vurdere dette på. Hvad kan jeg være opmærksom på for at finde ud af det?

Nogle gange kigger han på mig, når han snakker – og jeg snakker tilbage til ham. Men jeg synes bare ikke, jeg mærker den samme form for intens kontakt. Måske er det bare mig, der er overfokuseret på denne kontakt???

Andre gange kigger min søn ikke på mig. De gange, hvor han ikke kigger på mig, gentager jeg hans lyde, og så kigger han som oftest på mig; når han så selv siger noget igen, kigger han allerførst på mig kort og kigger så væk, mens han snakker videre. Bør jeg så tie stille, når han ikke længere kigger på mig?

De første to måneder var jo lidt hektiske, som jeg beskrev for dig i min første beskrivelse, og herefter sov min søn meget og virkede utilpas i flere uger, hvorfor det var svært at snakke ret meget med ham i denne periode; det blev dog til lidt. Jeg tænker naturligvis på, om det er et eller andet, der er gået i stykker i vores kontakt / ...

Annonce

... relation?

Jeg tænker også på, om jeg har fokuseret så meget på samtalerne med ham, at han føler sig helt invaderet / presset?
I starten talte jeg lidt med ham, men ikke overdrevent meget, da min sundhedsplejerske sagde, det var vigtigt ikke at overdrive snak til at starte med. Nu tænker jeg så på, om jeg har været så nervøs for at tale for meget, at jeg simpelthen har talt for lidt med ham.

Når min søn bliver ammet, spiser han nogle gange bare. Men andre gange holder han pauser og kigger op på mig - han kan blive ammet flere gange uden at kigge på mig. Er det ok? Jeg tænker jo meget på min kontakt med ham.

Mine bekymringer skal naturligvis ses i lyset af, at min første søn har aspergers, hvorfor jeg bare så gerne vil have, at jeg møder min lille søn på rette vis. Jeg har jo nogle erfaringer med mødet min store søn med mig og tænker, at min store søn jo havde sin form for kontakt med mig, og jeg reagerede på hans behov ud fra hvordan jeg vurderede det var bedst. Nu vil jeg jo helst ikke bruge mine erfaringer fra mødet med min store søn overfor min lille søn, da de jo er vidt forskellige. Jeg ved ikke, om dette blev alt for indviklet.

Min lille søn er ret begejstret for min store søn. Min lille søn taler ofte til sin storebror. Her synes jeg, jeg fornemmer, at min lille søn inviterer sin storebror til at snakke med sig. Jeg er ved at prøve at lære storebror, hvordan han skal snakke med ham – han er ved at være med på, at han skal gentage hans lyde, men bare med mindre volumen, så lillebror ikke bliver bange. Nu er jeg så ved at lære ham, at han skal kigge på lillebror imens, for ellers ved lillebror ikke, at det rent faktisk er ham, storebror taler til.

Jeg håber, du kan hjælpe mig med mine uklarheder i forhold til kontakten til min lille søn. Er der mon noget, jeg skal rette op på, og hvordan gør jeg da det?

Venlig hilsen
LSK

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor