Svar: Langsom?

26. april 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

For det første vil jeg anbefale dig at købe min nye bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" som netop beskriver, hvad man kan forvente af børn i forskellige alder og hvorfor de handler, tænker, reagerer som de gør :)

Derudover vil jeg sige, at din dreng lyder til at være fint med i forhold til sin alder. Han lyder til at pludre, være godt igang med at udvikle sig verbale repertoire og det er rigtig vigtigt at du pludrer med ham og indgår i dialog med forskellige lyde. Du kan ikke forvente at han kan pludre i stavelser - det vil de fleste børn ikke gøre før omkring 8 måneders alderen - men han vil pludre i forskellig styrke, bruge høje lyde, dybe lyde, læbelyde og få flere og flere svælg lyde med og I skal snakke rigtig meget nu :)

Han lyder også til at have stor lyst til at bevæge sig, han rokker, forsøger at dreje, skubber sig frem, forsøger at krybe og det er rigtig fint. Han kommer også op i strakt arm, når han ligger på maven, løfter sig højt, forsøger at løfte numsen, bruger sine ben osv. Det er alt sammen meget fint.

At han motorisk ikke drejer sig så meget, ikke triller, handler sandsynligvis om at han "sidder i en liggestol" og i andre hjælpemidler og derfor ikke er og ikke har været helt så meget på gulvet, som han har bedst af. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne undgå at sætte ham, men sørge for at han ligger på sit tæppe på gulvet så meget som muligt.

At han ikke rigtig får fat i sine tæer, putter dem i munden osv. handler sandsynligvis også om at han sidder meget, men skyldes nok også at han jo er en stor dreng - han vejer 8 kg ...

Annonce

... - og det gør det naturligt lidt sværere for ham :)

Det vil være rigtig godt at stimulere hans motoriske udvikling ved at trille ham - f.eks. på maven hen over en stor gymnastikbold. Så han bliver bevæget og får sin balance stimuleret. Jo bedre balance, jo større sandsynlighed for at han begynder at trille omkring :)

Du kan også hjælpe ham med at få mere fokus på sine hænder, ved f.eks. at synge fagtesange for ham. Det vil være rigtig dejligt for ham at du synger "Lille Peter Edderkop", "Hjulene på bussen" og lignende sange, hvor du bruger din fingre og også gerne inddrager hans krop f.eks. cykler med hans ben imens du synger om hjulene der kører rundt, rundt, rundt.

Han vil være meget opmærksom nu - du vil sandsynligvis opleve, at han vender hovedet, når du kalder ham og at han kikker bevidst efter dig (eller storesøster). Du vil sikkert også opleve at han bliver mere tydeligt i sine signaler. Du er ikke i tvivl om, hvorvidt han er ked af det, vred, keder sig eller er glad og alle disse følelser bliver mere og mere tydelige, udvikles mere og mere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han vil også grine mere og mere, han vil bryde i latter af sjove udtryk du laver - eller storesøster som fjoller rundt :)

Mange børn vil i denne alder også begynde at vise tegn på deres første "fremmede angst". De vil ofte blive lidt mere pylrede og ængstelige, hvis I er sammen med fremmede eller er fremmede steder og kan græde, hvis bedsteforældre eller andre nærmer sig for hurtigt.

Så det er en alder, hvor der sker rigtig meget lige nu og jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

29. maj 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Motorisk sansesøgende

Kære Helen, Så er det os igen 😅 Vi har jo en dejlig dreng på 2 år...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin