Svar: Langsom?
26. april 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
For det første vil jeg anbefale dig at købe min nye bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" som netop beskriver, hvad man kan forvente af børn i forskellige alder og hvorfor de handler, tænker, reagerer som de gør :)
Derudover vil jeg sige, at din dreng lyder til at være fint med i forhold til sin alder. Han lyder til at pludre, være godt igang med at udvikle sig verbale repertoire og det er rigtig vigtigt at du pludrer med ham og indgår i dialog med forskellige lyde. Du kan ikke forvente at han kan pludre i stavelser - det vil de fleste børn ikke gøre før omkring 8 måneders alderen - men han vil pludre i forskellig styrke, bruge høje lyde, dybe lyde, læbelyde og få flere og flere svælg lyde med og I skal snakke rigtig meget nu :)
Han lyder også til at have stor lyst til at bevæge sig, han rokker, forsøger at dreje, skubber sig frem, forsøger at krybe og det er rigtig fint. Han kommer også op i strakt arm, når han ligger på maven, løfter sig højt, forsøger at løfte numsen, bruger sine ben osv. Det er alt sammen meget fint.
At han motorisk ikke drejer sig så meget, ikke triller, handler sandsynligvis om at han "sidder i en liggestol" og i andre hjælpemidler og derfor ikke er og ikke har været helt så meget på gulvet, som han har bedst af. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne undgå at sætte ham, men sørge for at han ligger på sit tæppe på gulvet så meget som muligt.
At han ikke rigtig får fat i sine tæer, putter dem i munden osv. handler sandsynligvis også om at han sidder meget, men skyldes nok også at han jo er en stor dreng - han vejer 8 kg - og det gør det naturligt lidt sværere for ham :)
Det vil være rigtig godt at stimulere hans motoriske udvikling ved at trille ham - f.eks. på maven hen over en stor gymnastikbold. Så han bliver bevæget og får sin balance stimuleret. Jo bedre balance, jo større sandsynlighed for at han begynder at trille omkring :)
Du kan også hjælpe ham med at få mere fokus på sine hænder, ved f.eks. at synge fagtesange for ham. Det vil være rigtig dejligt for ham at du synger "Lille Peter Edderkop", "Hjulene på bussen" og lignende sange, hvor du bruger din fingre og også gerne inddrager hans krop f.eks. cykler med hans ben imens du synger om hjulene der kører rundt, rundt, rundt.
Han vil være meget opmærksom nu - du vil sandsynligvis opleve, at han vender hovedet, når du kalder ham og at han kikker bevidst efter dig (eller storesøster). Du vil sikkert også opleve at han bliver mere tydeligt i sine signaler. Du er ikke i tvivl om, hvorvidt han er ked af det, vred, keder sig eller er glad og alle disse følelser bliver mere og mere tydelige, udvikles mere og mere.
Han vil også grine mere og mere, han vil bryde i latter af sjove udtryk du laver - eller storesøster som fjoller rundt :)
Mange børn vil i denne alder også begynde at vise tegn på deres første "fremmede angst". De vil ofte blive lidt mere pylrede og ængstelige, hvis I er sammen med fremmede eller er fremmede steder og kan græde, hvis bedsteforældre eller andre nærmer sig for hurtigt.
Så det er en alder, hvor der sker rigtig meget lige nu og jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske