Brev:
Langsom?
26. april 2011
Alder:
5 mdr.
Langsom?
Hej Helen
Denne gang drejer det sig om min søn. Han er lige blevet 5 mdr, og er den gladeste og mest veltilpassede baby, jeg har mødt.
Jeg tror dog han er lidt langsom i sin udvikling. Ikke noget der bekymre mig, men vil gerne have din vurdering og råd til hvordan jeg kan hjælpe ham.
Han er en stor dreng (vejer over 8 kg og er omkr 70cm). Han er super stærk i hele kroppen og har været det lige siden han blev født. Kunne selv holde hovedet, da han var 1 md og har tidligt støttet på benene. Han kan også næsten sidde selv (10-30 sek), og rejser sig til siddene i barnevogn, liggestol. Han vil meget gerne fremad, og rokker kroppen frem og tilbage, når han sidder. Han får også numsen helt op, når han ligger på maven og prøver at komme fremad.
Han er god til at ligge på maven, og kommer helt op på albuerne for at følge med, men han har endnu ikke trillet fra mave til ryg (bortset fra et par gange da han var 6 uger). Han har et par enkelte gange trillet fra ryg til mave, fordi han prøver at få fat i noget.
Han har ikke særlig god kontrol over hænderne. Det er nærmest som om han har luffer på. Han kan godt få fat på ting, men har ikke nogen kontrol over hænderne. Hvis han ikke kigger på det han holder, glemmer han det er der, og taber det med det samme. Han bruger meget tid på at iagtage sine hænder mens han åbner og lukker dem. Han er også meget facineret af sine fødder og leger også med dem, men kan ikke få ordenlig fat dem, og har heller ikke forsøgt at putte dem i munden. Er i det hele taget ikke særlig god til at få legetøjet i munden, selvom behovet meget tydeligt er der.
Han er heller ikke begyndt at sige lyde i stavelser endnu (ma-ma, da-da osv) endnu. vi er jo en to-sproget familie, så det kan måske have en betydning.
Det skal siges, at hans søster på tre går hjemme med os hver dag, så jeg har ikke så meget alene tid med ham, og han er tit 'bare med'. Jeg er også tvunget til at gøre brug at liggestol (som han nu sidder i), og andre hjælpemidler for at have hænderne fri. Jeg prøver for så vidt muligt at han ligger på maven på et tæppe, men den går kun ca. 10 min ad gangen. Han er heller ikke ligefrem en let baby at slæbe rundt på.
Håber du kan give mig et prej om hvordan han er med udviklingsmæssigt, og om hvad jeg kan gøre for at få ham igang.
Mange påskehilsner:-)