Svar: Alternativ til tremmeseng?
21. juli 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Camilla
Nogle forældre vælger faktisk i en periode at have en stor madras på gulvet, hvor der er plads til både dem selv og til barnet. En madras er også rimeligt sikker, hvis barnet skulle trille ud over kanten i søvne:o)
Andre vælger at købe en juniorseng og da jeres søn nu snart er 1½ år, kan det godt være at han kunne ligge i en sådan. En juniorseng er ligesom en voksenseng, bare lidt mindre og barnet kan som regel ligge i den indtil skolealderen, hvor den så må udskiftes med en voksenseng. Andre vælger at købe en voksenseng fra starten. Det kan være en billigere løsning på sigt, og så kan man skifte madrassen ud i takt med at barnet bliver renlig, bliver større og vejer mere (skal have en anden støtte) osv.
Nogen køber nyt og andre køber brugt og man kan gøre begge dele. Vælger man at købe en brugt seng, så er det dog en god idé at købe ny madras til den:o)
Der er rigtigt mange fordele ved at have en rigtig seng, for det første har det lidt at sige, at man er løftet fra gulvet i forhold til træk. Men derudover er det lettere for dig at sidde på sengekanten og derfra tilsidst at kunne gå og dermed lærer jeres dreng at sove selv. At sidde på sengekanten og læse en godnathistorie er skønt for de fleste børn langt op i skolealderen:o) En tremmeseng giver trods alt sine begrænsninger på den måde. Samtidig gør det ofte børn trygge at ligge i en seng uden tremmer, når de når en hvis alder. Det er rart for dem at vide, at de selv kan komme ind og ud af deres seng, gå ind til mor og far, hvis der er behov for det:o)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske