Svar: Tid til juniorseng

14. marts 2008

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Karoline

Man anbefaler normalt at børn kommer ud af tremmesengen, når de begynder at gøre tegn til at ville klatre ud over kanten, når de protesterer mod tremmerne. Ofte er børn 1½-2 år, når de begynder på dette. Det er altså mest et sikkerhedshensyn, - de kan slå sig gevaldigt, hvis de klatrer over tremmerne og falder ned.

Nogen vælger at skifte til en juniorseng, andre til en voksenseng med det samme, det er nok mest et temperamentsspørgsmål. Det har naturligvis noget at sige, hvor uroligt ens barn sover. Det er vigtigt at barnet føler sig tryg ved sovestedet og det er vigtigt at barnet ikke kan trille ud af sengen og slå sig voldsomt. Det er en fordel at vælge en seng, som er hævet over jorden (i forhold til kulde), men den må samtidig ikke være for høj, - barnet skal selv kunne klatre ind og ud af sengen, også i søvne.

Børn vil naturligt vågne i løbet af natten og de skal efter min mening have lov til at trisse ind til mor og far, når de vågner af en drøm. Det gælder både når de er 1½, 2, 3, 4 eller ældre.

Der er forskel på hvordan man bor og en ting er sikkerheden i forhold til sengen, noget andet er sikkerheden i forhold til at barnet bevæger sig fra egen seng til forældres seng. Skal barnet forcere trappetrin eller andet på sin vej, er der en risiko for at barnet i søvne kan gå forkert og komme til skade - den overvejelse er man også nødt til at tage med sig, når man vælger at skifte sengen ud.

Høje senge, med rutschebane osv. som mange også synes er super, er til ældre børn. Det er igen vigtigt at barnet selv kan bevæge sin ind og ud af sengen - både vågen og i søvne og det kræver en vis alder.

Fordelen ved at vælge en lidt større seng til sit barn, er at det giver mulighed for at lære barnet at falde i søvn i egen seng og forbinde det at falde i søvn og sove godt, med at sove der. Man kan som forældre både sidde og ligge hos barnet, når sengen har en vis størrelse (uanset om det er junior eller voksenseng), læse en historie, tale om dagens ...

Annonce

... begivenheder, hvad der skal ske i morgen og en større seng giver således mulighed for at give barnet fysisk kontakt og nærhed samtidig med at barnet lære at sove i sin seng. På den måde er en større seng ofte et rigtig godt valg, når man er sikker på at barnet ikke triller ud:o)

Jeg tænker derfor at Albert godt kunne have glæde af at få en større seng og at I godt vil kunne give ham den tryghed han har behov for, men give ham den i hans egen seng.

Hvorvidt I så vil købe en juniorseng eller allerede nu vil gå op i en større model må I vurdere. Prøv at se på markedet hvad muligheder der er, priser, størrelser osv. Tænk på madrasvalg, renlighed (en våd seng om natten en gang imellem), sikkerhed, tryghed osv. En juniorseng måler som regel 70x140-150 cm, hvor en voksenseng måler 70-90x190-200 cm. Nogle vælger også at købe en gammeldags karlekammerseng - de har ofte stadig lidt høje sider og er ikke helt så lange som de nyere senge.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I forhold til sengens længde vil børn ofte kunne bruge en juniorseng til de er måske 6-7 år. Herefter vil de ofte have behov for en længere seng. Igen skal man jo ikke tro at hvis man køber en seng i voksenmål, at barnet så bruger den lige til de bliver teenagere... der er jo hele tiden nye ting, og børn når på et tidspunkt også en alder, hvor de gerne vil have indflydelse på hvordan deres værelse er indrettet, hvad møbler, farver osv. de har.

Så et fornuftigt køb er nok at købe noget som fint fungerer i nogle år, men som man samtidig indstiller sig på skal udskiftes igen på et tidspunkt. Jeg tænker at hvis Albert vedbliver at være så stor og stærk en dreng, så vil en juniorseng måske nok skulle udskiftes til skolestart, hvor en karlekammerseng eller en seng i voksenstørrelse med skuffer under osv. måske kan holde til han bliver 10... det er trods alt så også nogle år. Hvor længe sengen holder afhænger altså af hvad model man vælger osv.

Jeg håber mine tanker hjælper jer videre, rigtig meget held og lykke i jagten på en ny seng... God påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.